logo-white

Garantiordningen for norsk luftfart er operativ

For 12 dager siden ble det lansert en garantiordning på inntil seks milliarder for flyselskaper med norsk driftstillatelse. Nå trer ordningen i kraft.

Statsråd Iselin Nybø - Politiker - Venstre - Rogaland
Statsråd Iselin Nybø (Foto: Nærings- og fiskeridepartementet)

Koronakrisen har rammet luftfarten med full styrke. Med stemmene til Ap, Høyre, FrP, Sp, Venstre, KrF, SV og Rødt stemte derfor Stortinget for en statlig lånegaranti på inntil seks milliarder kroner for flyselskaper med norsk driftstillatelse. I dag – tirsdag 31. mars, blir garantiordningen operativ. 

– Nærings- og fiskeridepartementet har siden enigheten på Stortinget jobbet på spreng sammen med GIEK, ESA og eksterne rådgivere for å få dette til, sier næringsminister Iselin Nybø.

Les også: ESA greenlights Norwegian scheme for airlines

Ordningen organiseres gjennom Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK).

– Den skal bidra til at flyselskapene kan få tilgang til finansiering i markedet og til at norsk luftfart opprettholdes gjennom en økonomisk krevende periode, sier Nybø.

Raskt på plass

Av den totale rammen er tre milliarder rettet mot Norwegian, 1,5 milliarder mot SAS og resterende 1,5 milliarder mot Widerøe og øvrige selskaper med norsk driftstillatelse.

Garantiordningen har vært avhengig av godkjennelse fra EFTAs overvåkningsorgan ESA, noe som kom på plass i går. Tiltaket ble notifisert av norske myndigheter 30. mars og godkjent av ESA samme dag.

– Det er gledelig at garantiordningen har kommet raskt på plass, slik at norsk luftfart kan bedre sin betalingsevne, sier næringsministeren.

Lån til selskapene garanteres med opptil 90 prosent av staten. Resterende 10 prosent av risikoen må dekkes av en kommersiell motpart.

Det stilles krav til selskapenes soliditet for å kunne benytte seg av garantiordningen. For selskaper som ikke hadde en egenkapitalandel på minimum åtte prosent ved slutten av siste kvartalsrapportering før koronakrisen, må de finansielle kreditorene ettergi renter og utsette avdrag i en periode på tre måneder for å få tilgang til garantiordningen.

Disse selskapene må i løpet av perioden også gjennomføre tiltak for å forbedre balansen ytterligere.

Forvaltning av garantiordningen

GIEK har mottatt oppdragsbrev fra Nærings- og fiskeridepartementet der rammene for garantiordningen er fastsatt, og er ansvarlig for at ordningen administreres deretter.

GIEK kan gi garantier i norske kroner eller annen valuta. Dersom garantien stilles i andre valutaer enn norske kroner skal garantibeløpet reduseres med 10 prosent, for å ta høyde for valutasvingninger.

Det kreves ikke sikkerhet for garantiene, men dersom låntaker eller selskaper i låntakers konsern stiller sikkerheter til kommersielle motparter i lånet skal GIEK tilbys slike sikkerheter likestilt med de kommersielle motpartene. 

Når det gjelder fastsettelse av garantipremie skal premien for alle selskaper i garantiordningen så lenge COVID-19 situasjonen pågår settes lik to prosent per år av beløpet som garanteres av GIEK. Premien etter COVID-19-situasjonen settes til markedsvilkår, med grunnlag i selskapenes situasjon.

Les også: Widerøe fornøyd med regjeringens og Stortingets krisepakke – Norsk luftfart får inntil seks milliarder i statlig lånegaranti

Flere relaterte saker finner du HERHERHERHER og HER

Flere B2B nyheter finner du HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!

Ibsens Hotel modtager Travelers' Choice Award 2024 (Foto: Ibsens Hotel / Arthur Hotels)

Ibsens Hotel modtager Travelers’ Choice Award 2024

1,9 millioner nordmenn skal til utlandet i sommer (Fotokilde. Fremtind)

Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter

(AI-generert illustrasjon)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(kilde: travelmarket.dk)

Prisfald på flybilletter til oversøiske rejsemål