logo-white

Frykter oppsigelser og økt kabotasje i turbussbransjen

Koronaepedimien har ført til at markedet for turbusser har sunket drastisk. Yrkestrafikkforbundet frykter dette kan føre til både oppsigelser og konkurser, noe som vil gi utenlandske selskaper som ikke følger norsk lovgivning større dominans i markedet.

Trude Valle - Nestleder - Yrkestrafikkforbundet
Nestleder i Yrkestrafikkforbundet, Trude Valle, frykter både oppsigelser og konkurser. (Foto: Yrkestrafikkforbundet)

– Vi frykter for den norske turbussnæringens fremtid. Vi har allerede sett et stort antall permitteringer, men vi er redde dette kan bli til oppsigelser om ting ikke bedrer seg, uttaler Trude Valle, nestleder i Yrkestrafikkforbundet.

Utenlandske turbussoperatører som bedriver kabotasje er allerede et stort problem i Norge, men Valle frykter at det kan bli økende i tiden fremover.

– Vi ser en reel fare for at flere av de norske selskapene kan bli slått konkurs som følge av redusert aktivitet og høy konkurranse. Det er negativt både for bransjen, sjåførene og de reisende, da det trolig vil føre til en større dominans av utenlandske selskaper. Disse selskapene konkurrerer på urettferdig grunnlag, da mange av de unngår å betale bompenger, moms og lovpålagt lønn til sine sjåfører. Vi har faktisk sett tilfeller der sjåførene tjener så lite som 20 kroner i timen, sier Valle.

Yrkestrafikkforbundet har flere ganger bedt om strengere regulering av turbussmarkedet, blant annet i fjor. Da la NHO Transport frem sin turbussundersøkelse, som viste at omfanget av utenlandske operatører i markedet er svært stort.

– Norske myndigheter har et ansvar for å regulere dette, men per i dag gjør de ikke dette godt nok. Hvis ikke det blir strengere med både kontroller og strafferettslig forfølgelse av utenlandske operatører som ikke følger norsk lovgivning, frykter vi at det kan få fatale konsekvenser for de norske selskapene, konstaterer Valle.

Flere relaterte saker finner du HER, HER, HER, HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i taxfree i Norge

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart