Rederiet Rødne Trafikk AS vil sette en hurtiggående elektrisk katamaran i trafikk på Lysefjorden og i Ryfylke. Enova støtter prosjektet med 19.5 millioner kroner. Statsforetaket gir samtidig 10,3 millioner kroner i støtte til Smartly AS til bygging av en ladestasjon til elektriske fartøyer i Stavanger havn.
– Det er viktig at vi nå får den første nullutslipps-hurtigbåten på vannet. Det kan skape et helt nytt grunnlag for å øke farten i omstilling til nullutslipp på hurtigbåter. Og det viser hvordan en fremoverlent næring griper mulighetene i og bidrar til det grønne skiftet, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen.
Enova har tidligere støttet ulike typer fartøy med batterielektrisk drift. Prosjektet viser at norske miljøer er langt fremme i utviklingen av utslippsfrie fartøy.
– Her strekkes batteriteknologien lenger ved å kunne kjøre i høyere hastigheter over lengre avstander enn vi har sett tidligere. Det gir verdifull læring og vi må bruke erfaringene fra dette prosjektet godt i den videre utviklingen mot utslippsfrie hurtigbåter med enda større fart, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.
Turistrute i opptil tre timer
Båten, som er utviklet og blir bygget av Brødrene Aa, vil få plass til 297 passasjerer og et mannskap på fem. Den skal gå i en turistrute med drift i 2,5—3 timer og med en fart opp til 19 knop. Rødne Trafikk planlegger to turer per dag. Enovastøtten går til kjøp av batterier, el-motor samt styrings- og kjølesystemer.
– Enova arbeider for omstillingen til lavutslippssamfunnet og det er derfor viktig å få ned utslippene innenfor transportsektoren. Dette prosjektet vil gi norsk maritim industri verdifull kompetanse i utvikling og uttesting av ny teknologi, sier Nakstad.
Rødne Trafikk A/S planlegger å starte driften av fartøyet i april 2020.
Fakta om den nye båten:
- Investering: 120 MNOK
- Bygget etter HSC-2000 koden
- Lengde: 42 meter
- Bredde: 10,3 meter
- Antall passasjerer: 297
- Maksfart: 19,9 knop
- Batterikapasitet: 2100 KwH— verdens største batteripakke på en hurtigbåt
- Båten vil gå 50 nautiske mil i en fart på 19 knop på en lading
- Båten er bygget i karbonfiber med en skrogutforming optimalisert for store batteripakker