Når flyreisemarkedet nå raskt tar seg opp igjen i de fleste markedene hvor Finnair opererer, har Finlands nasjonale flyselskap et mål om å tilby sine kunder et bredere utvalg og en bedre reiseopplevelse. Dette er hovedpremisset for flyselskapets ambisiøse distribusjonsstrategi, som har fokus på å være pådriver for en bred oppslutning om NDC. For å nå dette målet har flyselskapet forlenget og utvidet sin distribusjonsavtale med Amadeus, og dermed styrket partnerskapet mellom de to selskapene ytterligere.
Finnair vil gjøre nytt, NDC-basert innhold tilgjengelig for Amadeus’ globale nettverk av reiseselgere og bedrifter fra 3.kvartal i 2022. Dette kommer i tillegg til fortsatt distribusjon av deres EDIFACT-baserte innhold via Amadeus. Det utvidede samarbeidet bygger videre på den eksisterende avtalen om NDC-distribusjon og teknologi selskapene imellom fra 2019, hvor Finnair ble introdusert som det ledende flyselskapet for å integrere Altéa NDC med Amadeus Travel Platform. Selskapene har nå blitt enige om å fortsette samarbeidet rundt Finnair’s distribusjonsstrategi for NDC, noe som er med på å sette ytterligere fart på bransjens retail-utvikling.
Når det NDC-baserte innholdet fra Finnair blir tilgjengelig for reiseselgere verden over via Amadeus Travel Platform senere i 3.kvartal i år, vil dette være helintegrert i reiseselgernes vanlige bookingmiljøer, enten det er Amadeus Selling Platform Connect, Amadeus Travel APIs eller selvbookingsverktøyet Amadeus cytric Travel & Expense. Dermed får de en enkel prosess for å søke, bestille og etterbetjene Finnair’s NDC-baserte innhold, og kan dermed tilby sine reisende flere alternativer for å møte deres behov.
Jose-Luis Aragon, Regional Vice President, Air Distribution, Europe, Amadeus, sier:
– Vi er svært glade for å ha styrket samarbeidet med Finnair og å kunne bistå dem i deres digitale utvikling. Dette er igjen med på å øke tempoet på bransjens reise mot en forbedret retail-handel. Når vi ser hvordan den globale reiseaktiviteten har økt denne sommersesongen, er det veldig viktig å bidra til å styrke passasjerenes tillit når de skal reise. Med nytt innhold – muliggjort ved hjelp av NDC – kan Finnair by på et rikere og mer skreddersydd tilbud til sine passasjerer.»
Som et ledd i deres digitale endringsstrategi, vil Finnair distribuere alt sitt innhold og alle priser via NDC innen utgangen av 2025. Dagens reisende har nye behov, og reiseselgere verden over må være i stand til å møte disse behovene. NDC gir dem mulighet til å gi sine kunder den samme, moderne kjøpsopplevelsen som de har blitt vant til på andre områder.
Jenni Suomela, Vice President Channel management & Payments, Finnair legger til:
– Vi er svært fornøyde med å ha utvidet partnerskapet med Amadeus, slik at vi kan nå enda flere med våre produkter, og gi de reisende et enda bredere utvalg og flere reisealternativer. Dette er et viktig steg i den raske oppskaleringen av NDC, som til syvende og sist gir oss enda bedre muligheter til å betjene kundene våre. Med økende reisevolumer, er det et ypperlig tidspunkt for oss å tilby nye verktøy og muligheter til våre samarbeidspartnere i det globale reisefellesskapet».
Denne milepælen er ytterligere en bekreftelse på Amadeus’ arbeid for å gjøre NDC-basert innhold tilgjengelig for alle og i stort volum, til fordel for alle de ulike aktørene i reisebransjen. I juli 2022 har mer enn 14 000 reiseselgere i 68 land verden over allerede tilgang til NDC-basert innhold via Amadeus.