logo-white

Finnair og Amadeus styrker samarbeidet for å gi reisebyråer verden over tilgang til NDC-basert innhold

Når flyreisemarkedet nå raskt tar seg opp igjen i de fleste markedene hvor Finnair opererer, har Finlands nasjonale flyselskap et mål om å tilby sine kunder et bredere utvalg og en bedre reiseopplevelse. Dette er hovedpremisset for flyselskapets ambisiøse distribusjonsstrategi, som har fokus på å være pådriver for en bred oppslutning om NDC. For å nå dette målet har flyselskapet forlenget og utvidet sin distribusjonsavtale med Amadeus, og dermed styrket partnerskapet mellom de to selskapene ytterligere.    

Finnair tilbyr nytt innhold via NDC til reiseselgere som benytter Amadeus (foto: ©otoerres)

Finnair vil gjøre nytt, NDC-basert innhold tilgjengelig for Amadeus’ globale nettverk av reiseselgere og bedrifter fra 3.kvartal i 2022. Dette kommer i tillegg til fortsatt distribusjon av deres EDIFACT-baserte innhold via Amadeus. Det utvidede samarbeidet bygger videre på den eksisterende avtalen om NDC-distribusjon og teknologi selskapene imellom fra 2019, hvor Finnair ble introdusert som det ledende flyselskapet for å integrere Altéa NDC med Amadeus Travel Platform. Selskapene har nå blitt enige om å fortsette samarbeidet rundt Finnair’s distribusjonsstrategi for NDC, noe som er med på å sette ytterligere fart på bransjens retail-utvikling.

Når det NDC-baserte innholdet fra Finnair blir tilgjengelig for reiseselgere verden over via Amadeus Travel Platform senere i 3.kvartal i år, vil dette være helintegrert i reiseselgernes vanlige bookingmiljøer, enten det er Amadeus Selling Platform Connect, Amadeus Travel APIs eller selvbookingsverktøyet Amadeus cytric Travel & Expense. Dermed får de en enkel prosess for å søke, bestille og etterbetjene Finnair’s NDC-baserte innhold, og kan dermed tilby sine reisende flere alternativer for å møte deres behov.  

Jose-Luis Aragon, Regional Vice President, Air Distribution, Europe, Amadeus, sier:

– Vi er svært glade for å ha styrket samarbeidet med Finnair og å kunne bistå dem i deres digitale utvikling. Dette er igjen med på å øke tempoet på bransjens reise mot en forbedret retail-handel. Når vi ser hvordan den globale reiseaktiviteten har økt denne sommersesongen, er det veldig viktig å bidra til å styrke passasjerenes tillit når de skal reise. Med nytt innhold – muliggjort ved hjelp av NDC – kan Finnair by på et rikere og mer skreddersydd tilbud til sine passasjerer.»

Som et ledd i deres digitale endringsstrategi, vil Finnair distribuere alt sitt innhold og alle priser via NDC innen utgangen av 2025. Dagens reisende har nye behov, og reiseselgere verden over må være i stand til å møte disse behovene. NDC gir dem mulighet til å gi sine kunder den samme, moderne kjøpsopplevelsen som de har blitt vant til på andre områder.

Jenni Suomela, Vice President Channel management & Payments, Finnair legger til:

– Vi er svært fornøyde med å ha utvidet partnerskapet med Amadeus, slik at vi kan nå enda flere med våre produkter, og gi de reisende et enda bredere utvalg og flere reisealternativer. Dette er et viktig steg i den raske oppskaleringen av NDC, som til syvende og sist gir oss enda bedre muligheter til å betjene kundene våre. Med økende reisevolumer, er det et ypperlig tidspunkt for oss å tilby nye verktøy og muligheter til våre samarbeidspartnere i det globale reisefellesskapet».

Denne milepælen er ytterligere en bekreftelse på Amadeus’ arbeid for å gjøre NDC-basert innhold tilgjengelig for alle og i stort volum, til fordel for alle de ulike aktørene i reisebransjen. I juli 2022 har mer enn 14 000 reiseselgere i 68 land verden over allerede tilgang til NDC-basert innhold via Amadeus.  

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(kilde: travelmarket.dk)

Dansk Flyprisindex – Uge 16 2024

(fotokilde: goturkiye.com)

Utenfor allfarvei i Tyrkia: Dra på roadtrip langs Antalyakysten

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen

(Bildekilde: Amadeus)

Bærekraftig drivstoff – hvilken rolle spiller det for avkarboniseringen av luftfarten?