logo-white

Film- og serieturisme, trestjerners superstjerner og en ny velværebølge: Hotels.com avslører reisetrendene for 2023

Hotels.com®, en del av Expedia-gruppen, har undersøkt hvilke reisetrender som gjelder for 2023. Med utgangspunkt i data om søk og etterspørsel samt en undersøkelse av tusenvis av reisende i 17 land, viser de viktigste trendene for 2023 at reisende ønsker individuelt tilpassede reiseopplevelser1. Disse trendene utgjør det «u-normale året».

Wild Thyme & Honey - Cotswolds - England - Hotels.com
Wild Thyme & Honey, Cotswolds, England (bildekilde: Hotels.com)

– Når vi ser på dataene under ett, får vi et detaljert bilde av reiselivet i 2023, sa Jon Gieselman, Expedia Brands President.

– Vi ser en økning i reiser til kulturhovedsteder, en ny bølge av interesse for velværeopphold og en økning i etterspørselen etter utendørsdestinasjoner utover det å bare dra på stranda eller i fjellet – folk vil ikke lenger ha en ny normal for reiselivet, men de oppsøker uventede og utypiske trender i det vi kaller det “u-normale” reiseåret».

Uventede reisetrender i 2023:

Film- og serieturisme

  • Å bestille en reise til et sted der en film eller serie ble filmet vil bli virkelig stort i 2023. Forskning viser at steder sett i serier og filmer fra strømmetjenester, sammen med vanlig lineær TV, utgjør hele 43 prosent av kildene til reiseinspirasjon.
  • I Norge har 67 % av reisende vurdert å besøke en destinasjon etter å ha sett den i en film eller serie på en streamingplattform, og hele 24 % bestilte en reise.

Blant toppdestinasjonene finner vi New York og Paris, som alltid får oss til å lengte etter luksus og glamour. Italia og Hawaii med sine vakre strandferiesteder rangerer også høyt.

Kulturhovedsteder

Nasjonalparker og opphold i landlige omgivelser har vært populære de siste to årene. Men nå gjør storbyferien et comeback. Med utgangspunkt i etterspørselen fra reisende er de fleste av destinasjonene som opplever den største økningen, kulturrike byer, der kunst- og kulturarrangementer er på vei tilbake for fullt. Noen eksempler er Edinburgh Festival Fringe, WorldPride i Sydney og kirsebærblomstfestivalen i Tokyo.

I 2023 er det kulturhovedstedene som kaller:

  1. Edinburgh i Skottland
  2. Lisboa i Portugal
  3. Tokyo i Japan
  4. Dublin i Irland
  5. New York i USA
  6. Sydney i Australia
  7. Dubai i De forente arabiske emirater
  8. Montreal i Canada
  9. München i Tyskland
  10. Bangkok i Thailand
art'otel London Battersea Power Station powered by Radisson Hotels - London - Hotels.com
art’otel London Battersea Power Station powered by Radisson Hotels (bildekilde: Hotels.com)

Trestjerners superstjerner

Reisende er på jakt etter smartere måter å utforske verden på, uten at det går på bekostning av komfort eller trendfaktoren. I Norge erkjenner 33 % av reisende at de er mer opptatt av å få verdi for pengene enn tidligere. Data fra Hotels.com viser at den globale interessen for hoteller med tre stjerner og under har økt med 20 %, det er spesielt en økning i interesse for hotellene med få stjerner.

I 2023 planlegger mer enn en fjerdedel (28 %) av norske reisende å bestille overnatting på et hotell som har 1 til 3 stjerner, og hele 43 % planlegger å bestille en ferie med inkluderte tilleggsgoder som toalettartikler eller frokost. En tredjedel av de som deltok i undersøkelsen, sier de heller vil dra flere ganger til overnattingssteder med 3 stjerner fremfor å flotte seg med en stor luksusferie.
Dette viser en endring i mentaliteten med ønskelister fra tiden etter pandemien til en mer spontan tilnærming til reiser.

Færre stjerner betyr imidlertid ikke dårligere standard. Mange overnattingssteder, som Una Vida i Mexico og Mama Shelter i Paris, tilbyr utmerkede fasiliteter, elegant interiør og en unik atmosfære som standard.

Den nye velværebølgen

Ut med det gamle, inn med den nye bølgen av velvære. Nesten halvparten (46 %) av alle spurte nordmennene er mer åpne for velværeferier enn tidligere, og et flertall (59 %) mener det er fordi de er mer fokusert på sin mentale og fysiske helse nå. Dette kan sees spesielt tydelig ettersom nordmenns mest ettertraktede velværereise handler om å redusere stress (31 %), etterfulgt av turer for å bedre søvnen (28 %)!

For å gripe muligheten og satse på dette markedet tilbyr hoteller som Loire Valley Lodge i Frankrike og Whitepod i Sveits, Advanced Rejuvenation-programmer og praktiske aktiviteter som lar reisende komme tett på naturen. Undersøkelsen viser at turer som dette, med fokus på avslapping, er mer etterspurt enn for eksempel klassiske sportsturer.

Loire Valley Lodges - Hotell - Frankrike - Hotels.com
Loire Valley Lodges, Frankrike (bildekilde: Hotels.com)

Nye trendy hoteller åpner verden over

Nye hoteller åpner opp rundt om i verden for å imøtekomme de reisendes nye behov. Disse overnattingsstedene tilbyr langt mer enn bare et sted å sove, med blant annet destinasjonsrestauranter, kontorfellesskap og elegant interiør som standard. Fra et kunstnerisk sosialt samlingssted i London til storslått luksus i Roma − her er de mest spennende hotellene å holde øye med det kommende året.

Reiser i 2023 vil handle om å gjøre noe utenom det vanlige, bryte rutiner og finne opplevelser uten kompromiss. Reisende tilpasser seg ikke lenger den nye normalen. De skaper sin helt egen reiseopplevelse, det være seg å fly til et unikt arrangement eller å holde en større sammenkomst i en feriebolig.

En optimistisk bransje presser seg frem

For første gang blir 2023-reisetrendene utgitt samtidig med innsikt fra bransjefolk, fra flyselskaper til hoteller til ferieutleieverter og mer. I en skreddersydd rapport for reisepartnere avslører Expedia Group måtene pandemien for alltid forandret reiser på.

Forskningen viser de høyeste nivåene av optimisme siden 2020. De fleste fagfolk forventer at fritids- (71 %) og forretningsreiser (70 %) vil gå tilbake til nivåene fra før 2020 innen to år. Mens reisende som leter etter en endring av natur holdt industrien flytende under pandemien, er alle øyne rettet mot returen til internasjonale reiser og forretningsreiser. Faktisk sier mer enn halvparten (51 %) i bransjen at virksomheten er deres organisasjons høyeste prioritet i 2023.

En annen innsikt fra bransjen viser at reisende velger alternativer tilpasset deres personlige verdier som bærekraft, inkludering og tilgjengelighet. De fleste reisevirksomheter (60 %) gjorde endringer det siste året for å sikre at tjenestene deres er inkluderende og tilgjengelige. Faktisk er bærekraft knyttet til markedsføring det høyeste investeringsområdet for 2023, og én av fem bransjefolk som sier at de planlegger å investere i bærekraft neste år.

Flere relaterte hotelltips og artikler finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart