Vi er kvalitetsbevisste, vil ha flere valgalternativer og setter pris på gode råd når vi skal velge feriene våre, og det er viktig for oss at reisearrangørene i dagens marked er moderne. Det er blant hovedfunnene i en ny rapport om nordmenns forhold til reiser.
– Målet med Ferierapporten er å belyse ferietrender med fokus på reiser ut av Norge. Vi ønsker rett og slett å bli enda bedre på å analysere ferietrender og vite mer om hva våre gjester vil ha i fremtiden, sier Tonje Fossum, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Ving.
Som første reisearrangør i Norge har Ving undersøkt nordmenns forhold til reiser og valgfrihet. Ved hjelp av flere undersøkelser gjort blant landets befolkning og panelet Ving Advisory Board har fem reisetrender blitt identifisert:
Vi elsker valgfrihet når vi skal reise, men vil ha hjelp til å velge riktig. Det store antallet valgmuligheter vi har i dag gjør det vanskelig å velge og å vite om man tar rett valg — også når det gjelder reiser. Ideelt sett vil vi at noen med relevant erfaring hjelper oss.
Vi har ulike reiseønsker i ulike faser. Vi er individer med ulike ønsker og forventninger til hva ferien skal inneholde, og noen ganger ønsker vi oss én ting, mens vi neste år kan ønske oss noe helt annet. I løpet av et år eller to skal kanskje den samme personen på familieferie til varmere strøk, på storbyreise med venner, og på fotballtur.
Vi vil ha det bedre enn hjemme når vi reiser. Vi har det fint hjemme, og vil ikke ha det noe dårligere når vi reiser. Mange er heller ute etter den spesielle og genuine hotellopplevelsen som skiller seg litt fra det ordinære. Hotellet har blitt et reisemål i seg selv.
Mine reiser viser hvem jeg er. En reise er ikke bare en reise, men et statussymbol. Originale opplevelser, spesielle bosteder og «uvanlige» reisemål er ettertraktet blant reisende i dag. Over 40 % mener også at tilgang til Facebook (og deling) på hotellet er svært viktig.
Vi vil at reisearrangører skal være tidsaktuelle. Charter eller ikke charter? Mange reisende er opptatt av å oppleve nye reisemål, reisetyper o.l., men i fornyelsesprosessen må ikke kjerneproduktet skyves av bordet — mange er fortatt begeistret for de klassiske ferieturene.
Ferierapporten bygger på en rekke ulike kilder, blant annet kunnskapen fra vårt eget reisepanel samt eksterne undersøkelser. Vi har også satt sammen Ving Advisory Board, bestående av et utvalg mennesker fra ulike yrker med variert bakgrunn og erfaring, som har diskutert undersøkelser, statistikk og problemstillinger i reiseverdenen. Hensikten har vært å identifisere trender knyttet til reiser og valgfrihet og hvilke konsekvenser det kan ha for reisearrangører