logo-white

Fergefri E39 presser ut andre veiprosjekt

En fordobling av kostnaden knyttet til regjeringens megaprosjekt, “Fergefri E39”, skyver flere titalls andre veiprosjekter ut. Dette er uakseptabelt, ifølge kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord, Ole A. Hagen.

– Uakseptabelt, det nye Stortinget må se på prioriteringene på nytt, sier Ole A. Hagen, kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord.

På regjeringens store satsing, “Fergefri E39”, er kostnadene økt med cirka 100 prosent på fire år og anslått å koste 340 milliarder kroner inklusive merverdiavgift, ifølge komitemerknader fra Arbeiderpartiet under behandling av Nasjonal Transportplan (2019-2029) i juni.

– Dette er helt uakseptabelt. Prosjekter med høy politisk prestisje spikres fast på grunnlag av alt for lave kostnadsanslag, og når kostnadene øker, skyves andre viktige prosjekter inn i evigheten, skriver Ole Andreas Hagen, kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord Norge i et innlegg i Dagens Næringsliv.

Les hele innlegget her: Dagens Næringsliv Ole Hagen Kostnadsgalopp stanser veiprosjekt 2017-08-24

Kostnadsanslagene som ble brukt på veiprosjekter for fire år siden er oppjustert med cirka 40 prosent i gjennomsnitt. I NTP (2018-2029) gjøres det en gjennomgang av alle aktuelle større veiprosjekter, som også lå inne i forrige NTP (2014-2023). Dette er nedslående lesning.

  • For de prosjektene som var forutsatt startet opp i perioden 2014-2017 er kostnadsanslagene økt med 28 prosent.
  • For de prosjektene som skulle vært gjennomført mellom 2018 og 2023 er kostnadsanslagene nå 21 prosent høyere.
  • For prosjekter som skulle fullføres etter 2023 er kostnadsanslagene økt med 60 prosent.

Den foreslåtte økningen til veiinvesteringer i de nærmeste seks årene er bare 11 prosent sammenlignet med bevilgningene i år. Det betyr at vi får realisert færre veiprosjekter enn vi ble lovet, fordi kostnadsanslagene vokser mer enn dobbelt så raskt som bevilgningene.

– Vi må innse at pengene er blitt borte på veien. Det nye Stortinget bør se på prioriteringene på nytt. Alt for mange gode veiprosjekt over hele landet er skjøvet vekk for å finne plass til Fergefritt E39, sier Hagen.

Les også: Viktig skritt videre for E39 Rogfast

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Bilde: SAS – Scandinavian Airline)

SAS blir med i SkyTeam

Cadiz ligger ved Atlanterhavet - sydvest i Andalusia, rundt 120 kilometer syd for regionhovedstaden Sevilla. Nærmeste flyplass ligger i Jerez, 40 kilometer lengre nord (Fotokilde: Ticket)

Få en forsmak på sommeren uten trengsel – her finner du de autentiske spanske perlene

Kvitnes Gård ligger i Vesterålen   (Foto: Eivind H. Natvig/Institute)

Har millioner – leter etter reiselivets beste nyskapingsprosjekter

(Foto: Apollo Sports/Surfakademin)

Apollo Sports inngår samarbeid med Surfakademin

MS Maud, her ved Senja,  skifter i høst navn til MS Midnatsol og det tradisjonsrike navnet blir igjen å se langs kysten fra november i år (Foto: Tommy Simonsen / Hurtigruten)

Tradisjonsrike MS Midnatsol tilbake langs kysten fra november