logo-white

EQT og Nysnø nye eiere i Torghatten

EQT Infrastructure og Nysnø Klimainvesteringer går inn som nye eiere av transportkonsernet Torghatten.

Bastø Electric - Bastø-Fosen - Verdens største helelektriske ferje - Torghatten
Verdens største helelektriske bilferge “Bastø Electric” seiler for Bastø-Fosen i sambandet mellom Horten og Moss (Foto: Torghatten)

Torghatten er et av landets største transportkonsern og drifter i dag ruter for ferjer, hurtigbåter, busser og flytrafikk i hele Norge. Selskapet skal jobbe videre med sine ambisiøse planer om grønn flåtefornyelse gjennom store investeringer i ny teknologi. Flysegmentet blir ikke med videre i selskapet. De eksisterende eierne i Torghatten beholder majoritetseierskapet i Widerøe-konsernet.

Les også: Torghatten ut av Widerøe (desember 2020)

– Torghatten vil ta i bruk fremtidens klimateknologi for grønn transport. Ferjer og busser er kritisk infrastruktur i Norge. Tilgjengelig, klimavennlig og rimelig kollektivtransport er sentralt for å løse klimautfordringen. Nysnø investerer for å muliggjøre dette, sier Eivind Egeland Olsen, investeringsdirektør i Nysnø og legger til:

– Vår strategi er å gjøre utvalgte investeringer i fremoverlente selskaper som anvender ny teknologi. Dette komplementerer vår portefølje av hovedsakelig teknologiselskaper i en tidligere fase.

Miljøvennlige transportløsninger vil utgjøre et viktig bidrag for å nå Norges klimamål om å halvere utslippene innen 2030. Ferjer og busser er godt egnet for elektrifisering. Beregninger viser at en overgang til batteri- og hydrogenløsninger på ferjer og elektriske bybusser kan redusere utslipp med over 2,4 millioner tonn CO2-ekv. fra 2021 til 2030.

En omstilling av maritim næring kan gi Norge et globalt konkurransefortrinn innen nullutslippsteknologi til havs. Den norske maritime næringen er allerede ledende innenfor grønn skipsfart. Når også internasjonal skipsfart skal kutte utslipp vil det være en økende etterspørsel etter nullutslippsteknologier.

– Utviklingen av elektrisk transport på land og til havs er strategisk viktig for Norge. Det gir liv langs kysten, skaper nye muligheter og styrker nasjonal kompetanse og industri som etterspørres globalt, sier Siri Kalvig, administrerende direktør i Nysnø Klimainvesteringer.

Torghatten har nylig bygget verdens største helelektriske bilferge til sambandet Bastø-Fosen, bestilt over hundre elektriske bybusser til Oslo, og investerer i ubemannede elektriske ferger.

Les også: Moss–Horten-fergene blir elektriske (juni 2020)

– Torghatten er et solid og veldrevet selskap som allerede har investert mye tid, penger og krefter i det grønne skiftet. Selskapet er godt posisjonert for å hente ut potensialet og drive utviklingen videre, sier Kalvig.

– EQT Infrastructure ser frem til å samarbeide med Nysnø i videreføringen av Torghattens tydelige miljøprofil og ambisiøse bærekraftstrategi. Vi mener Torghatten kan være en klimaspydspiss på lav- og nullutslippsløsninger innenfor ferje- og busstransport. Vi ønsker å være aktive eiere i Torghatten og vil anvende EQTs finansielle styrke, nettverk og omfattende erfaring med transportinfrastruktur til å bidra til videre lønnsom vekst i selskapet, sier Daniel Pérez, partner i EQT Partners og investeringsrådgiver for EQT Infrastructure.

– EQT Infrastructure vil sammen med Nysnø være gode eiere for Torghatten og vil videreføre bærekraftstrategien selskapet har lagt. De vil ivareta selskapets solide fundament og bygge videre på Torghattens viktige samfunnsrolle i byer og lokalsamfunn over store deler av Norge, sier Roger Granheim, konsernsjef i Torghatten.

Flere relaterte saker finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm

Illustrasjon - Nye Bodø lufthavn - Avinor - 2021

HENT tildelt milliardkontrakt på Nye Bodø lufthavn

(bildekilder: visitnc.com/related.dk)

På stjernejakt i det sørlige USA

(Kilde:/skjermdump: Flightradar24.com)

Avinor: Forsiktig åpning av luftrommet over Sør-Norge

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024