For andre gang lander Tysklands nasjonale turistkontor (DZT) på toppen av innovasjonskåringen TOP100. Turistkontoret overbeviste juryen med måten de har tatt i bruk digitale hjelpemidler i koronakrisen.
Petra Hedorfer, styreleder for DZT forteller:
– Allerede i begynnelsen av koronapandemien klarte vi å omstille oss og ta i bruk våre digitale hjelpemidler for å opprettholde den posisjonen merkevaren Tyskland har fått. Vi har også utviklet nye verktøy, som en chatbot som svarer på kundehenvendelser, og vi har delt kunnskap og erfaring på tvers av markeder for å være best mulig rustet. Ulike internasjonale studier har også vist at Tysklands attraktivitet som reiseland har økt. Vi er veldig stolt over at vi nå får denne utmerkelsen og at vår digitale utvikling blir lagt merke til.
Juryen har blant annet trukket fram DZTs digitale «empatikampanje» som besto av både informasjon og interaktive og virtuelle opplevelser. Denne kampanjen fikk i fjor utmerkelsen «German Brand Award». Også de digitale markedswebinarene som har gitt ulike markedsaktører konkret kunnskap og innsikt i markedstrender ble trukket fram som et innovativt prosjekt.
Bakgrunn
Siden 1993 blir TOP 100-utmerkelsen gitt til bedrifter som har gjort seg spesielt bemerket innen innovasjon og nytekning. Juryen bruker en vitenskapelig utvelgelsesprosess for å komme fram til listen. Bedriftene vurderes opp mot mer enn 100 innovasjonsindikatorer i fem ulike kategorier: innovasjonsfremmende lederskap, innovasjonsklima, innovative prosesser og organisasjon, åpenhet og innovasjonssuksess. Målet med den omfattende utvelgelsen er å finne ut om innovasjonssuksessen er oppnådd tilfeldig, eller om dette er et produkt av systematisk jobbing fra bedriftens side.
Mer informasjon om utmerkelsen finner du HER
Les flere nyheter om Ferielandet Tyskland HER og HER, samt om Reiselandet Tyskland HER og HER