logo-white

Dyrere elbiler kan skremme bort førstegangskjøperne

Eiere av bensin- og dieselbiler er mer sensitive for elbil-prisen enn de som allerede eier elbil i dag. – Skal politikerne nå elbilmålet sitt kan de ikke fortsette å øke avgiftene på elbil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Dagens elbilister er i mye større grad klare på at deres neste bil blir en elbil uansett. For dagens diesel- og bensinbilister er kjøpspris mye mer avgjørende (Foto: NAF)

Kun 11 prosent av bensin- og dieselbileiere sier de ville valgt elbil uavhengig av pris, sier hver tredje elbilist det samme. Det kommer frem i NAFs Elbilmonitor, utført av Norstat i januar i år, hvor 1855 personer er spurt.

Bensin- og dieselbilistene mindre sikre på elbil

– Det er en forskjell mellom de som eier elbil i dag og de som ikke gjør det. Dagens elbilister er i mye større grad klare på at deres neste bil blir en elbil uansett. For dagens diesel- og bensinbilister er kjøpspris mye mer avgjørende, og dermed er spørsmålet om elbil mye mer åpent, sier Sødal.

I undersøkelsen har Norstat spurt hva folk gjør når valget står mellom to ellers like biler, men hvor den ene er elbil og den andre er bensin- eller dieselbil.

– Tre av ti bensinbilister svarer at de ville valgt den bilen som var billigst å kjøpe. Det er en mye høyere andel enn de som er elbilister i dag. Der svarer kun to av ti det samme, sier Sødal.

Advarer mot flere avgiftsøkninger

Nå advarer NAF mot å øke elbilavgiftene ytterligere. Fra nyttår ble både moms, vektavgift og økte bompenger lagt på elbilene.

– Tallene viser at det fortsatt er behov for lave elbilavgifter, dersom politikerne skal nå målet om at det kun skal selges nullutslippsbiler som nye biler fra 2025. Økte avgifter kan få utslag på bilsalget og føre til at færre bytter over til elbil, sier han.

Hvor dyrere eller billigere en elbil må være for å velge den fremfor en tilsvarende bensin- eller dieselbil har mindre betydning, ifølge svarene fra NAFs elbilmonitor.

Rundt en femtedel av bensin- og dieselbilistene svarer at de ville valgt en bensin- eller dieselbil uansett.

– Dette er folk som politikerne i dag ville fått svært vanskelig med å konvertere til elbil, uansett hvor lave avgiftene var, sier Nils Sødal.

Tabell:

Se for deg at du skal kjøpe ny bil, og står mellom en elbil og en bensin- eller dieselbil. Begge dekker behovene dine i hverdagen på omtrent samme måte. Hvordan må kjøpsprisene på de to være for at du velger elbilen?


 Total  Eier elbil i dag
Jeg velger elbilen uansett prisforskjell 22% 32% 11% 
Elbilen kan være opptil 100 000 kr dyrere 4% 4% 3% 
Elbilen kan være opptil 80 000 kr dyrere 1% 2% 1% 
Elbilen kan være opptil 60 000 kr dyrere 5% 5% 5% 
Elbilen kan være opptil 40 000 kr dyrere 6% 5% 7% 
Elbilen kan være opptil 20 000 kr dyrere 6% 7% 4% 
Jeg velger den billigste 24% 19% 30% 
Elbilen må være minst 20 000 billigere 4% 4% 3% 
Elbilen må være minst 40 000 billigere 3% 3% 2% 
Elbilen må være minst 60 000 billigere 4% 4% 4% 
Elbilen må være minst 80 000 billigere 2% 2% 2% 
Elbilen må være minst 100 000 billigere 9% 9% 8% 
Jeg velger bensin- eller dieselbilen uansett prisforskjell 12% 4% 21% 
TOTAL 100% 100% 100% 
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

1,9 millioner nordmenn skal til utlandet i sommer (Fotokilde. Fremtind)

Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter

(AI-generert illustrasjon)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(kilde: travelmarket.dk)

Prisfald på flybilletter til oversøiske rejsemål

(Fotokilde: BWH Hotels)

Velkommen til mathotellet i Steinkjer

(Foto: Eva Darron på Unsplash)

Slik finansierer du reisene dine ved å spille nettpoker