Bodø tar hjem seieren som årets stasjon i Widerøe for 2014. Dette er en utmerkelse som henger svært høyt i Widerøe, og det er første gang at Bodø får denne utmerkelsen.Til grunn ligger sikker drift, svært god stasjonspunktlighet og passasjerservice.
— Formålet med prisen er å fremheve gode prestasjoner og oppmuntre til sunn konkurranse mellom Widerøes 48 stasjoner, sier leder for Widerøe Ground Operations Frank Schau Olsen.
— Vi bruker 364 dager i året til å følge opp avvik og jage forbedringer, men i dag fokuserer vi utelukkende på de fantastiske prestasjonene som Årets Stasjon har levert i 2014. Stasjon Bodø betjenes av SAS Ground Handling og er Widerøes nest største stasjon med 11.127 Widerøeavganger i 2014. Det er stor grad av samtidighet på avganger og landinger der disse håndteres parallelt. I tillegg er Bodø teknisk base noe som kan gi mange endringer gjennom døgnet, mange av disse tett opp til avgangstid. Dette er krevende å håndtere og desto mer imponerende er resultatene til Bodø i 2014. — Dette er et resultat og en utmerkelse vi er veldig stolte av!, sier stasjonssjef Rune Jensen.
— Vi har levert god kvalitet gjennom hele året. Resultatet kommer som følge av at alle ansatte vil det samme og drar i samme retning. Det er veldig hyggelig å få denne prisen og jeg er stolt av å lede en stasjon som utmerker seg på kvalitet og gode resultater.
Juryen valgte Bodø som årets stasjon i 2014 på bakgrunn av følgende:
- Bodø hadde ingen hendelser i 2014 som resulterte i skader på Widerøe’s fly
- Bodø hadde en stasjonspunktlighet på 98,2%. Det betyr at 98,2% av alle Widerøefly forlot Bodø innen 3 minutter etter oppsatt avgangstid..
- Bodø forbedret sin stasjonspunktlighet fra 2013 til 2014 med hele 3,8%
- Bodø har et lavt antall bagasjeuregelmessigheter.
- Bodø har høy kundetilfredshet når det gjelder service utført av stasjonen, noe som har resultert i svært få kundeklager.
- Bodø får meget gode skussmål fra våre operativt ansatte (piloter og kabinansatte)
- Stasjonen oppleves som handlekraftig, erfaren og svært fokusert på Widerøes passasjerer og operative behov.
Premie: En hånd smidd skarv og diplom, pins til alle ansatte og selvsagt kake.