logo-white

BMW imponerer i elbiltest

BMW iX3 var bilen som kom nærmest den oppgitte rekkevidden, ladet som lovet i salgsmateriellet og hadde et forbruk som var imponerende lavt i NAF og Motors vintertest av 10 elbiler. – Av nykommerne i elbilmarkedet var BMW iX3 uten tvil den som imponerte mest, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i bilorganisasjonen.

BMW iX3- NAF - Elbiltest - 2021
BMW iX3 manglet bare 18 kilometer for å komme til oppgitt rekkevekke, og forbruket var på imponerende 17 kWh/100 km. (Foto: NAF)

Alle de ti bilene som var med i rekkevidde- og ladetesten i mars er biler som har kommet til Norge etter sommeren 2020. Tesla Model 3 er ikke en nyhet som sådan, men bilen som var med nå er en oppgradert versjon.

– BMW iX3 gikk ikke lengst, men det var forventet. Den holder derimot det reklamen lover best av alle bilene. Det er egentlig viktigere, mener Sødal.

Testen av rekkevidde ble kjørt i temperaturer fra pluss tre til minus tre grader og veiene var tørre. Ruten besto av både bykjøring, kjøring på motorvei og stigning opp mot fjell. Bilene ble kjørt helt tomme for strøm. Til tross for relativt milde vintertemperaturer og fine kjøreforhold, kjørte flere av bilene langt kortere enn det de er oppgitt til.

– BMW’en manglet bare 18 kilometer for å komme til oppgitt rekkevekke, mens Polestar 2 gikk hele 124 kilometer kortere enn det reklamen sier. Forskjellene viser hvorfor rekkeviddetester er viktig hjelp for bilkjøperne, sier Nils Sødal.

Elbilen fra den tyske produsenten hadde også et forbruk som var overraskende lavt for en så stor og tung bil. Den brukte 17 kilowatt-timer strøm per 100 kilometer.

Store forskjeller på ladehastighet

Variasjonen er stor i hvordan bilene lader sammenlignet med det bilkjøperne får oppgitt når de kjøper elbil. Hvor fort bilen lader er vel så viktig som hvor langt den kan gå.

– Lader bilen raskt kan man klare seg med litt kortere rekkevidde. Korte ladestopp kan rett og slett kompensere for litt kort rekkevidde, sier Sødal.

– Testen avdekker at det er mange biler som ikke lader slik bilkjøperne får oppgitt når de kjøper bilen, fortsetter han.

NAFs tester viser at det er vel så viktig å se på ladetiden forhandler oppgir og ikke se seg blind på lovnad om kilowatt.

Tesla regnes for å være kongene av lading, men Tesla Model 3 var langt unna sine 250 kilowatt under NAF og Motors ladetest. Den oppnådde 181 kilowatt i vinterladetesten, det vil si at den ladet med 72,4 prosent av det salgsmateriellet lover.

– Det er rask lading, men langt under det du får vite når du kjøper bilen, kommenterer Sødal.

Hele testen med alle resultatene finner du på naf.no HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!