logo-white

Båtskader koster skjorta

Etter noen skadetunge pandemiår var det færre båtuhell i fjor. Men kostnadene økte. – I fjor kostet en båtskade i snitt mer enn 53 000 kroner, sier Edmond Wold Gaulen. Han er fagsjef for båt i Frende Forsikring. 

Seks av ti båtskader i fjor var havarier. Nå starter en ny båtsesong (Fotokilde: Frende forsikring)

Seks av ti skader er havarier 

– Havarier er den klart dyreste båtskaden. Når seks av ti båtskader i fjor var havarier og sier det seg selv at totalregningen blir høy, sier Edmond Wold Gaulen. 

– Mange av dem kunne vært unngått og jeg håper båtførere ikke tar seg vann over hodet. Uhell og grunnstøtinger skjer gjerne i trangere farvann. Der kan du ikke bare stole på kartplotteren. Da må du også kunne bruke papirkart, og ha øynene med deg, sier fagsjefen. 

Kostet 600 millioner 

I 2020 og 2021 føk antallet båtskader i været. I fjor snudde trenden. 

– Mange kjøpte båt da pandemien kom. Vi merket at det var mange uerfarne båtførere som hadde sine første sesonger på sjøen. Vi er glade for at det var færre smeller i fjor, men antallet er fortsatt høyt og erstatningene økte i fjor. Båtskader kostet forsikringsselskapene nesten 600 millioner kroner i 2022, sier Wold Gaulen. 

Han er ikke sikker på om det bare er mer erfaring blant førerne som gjorde at skadetallet gikk ned i fjor. 

– Høye drivstoffutgifter har også hatt en innvirkning. Jeg tror en del droppet lange reiser med båt i sommerferien, sier Edmond Wold Gaulen. 

Pass deg for båttyven 

Den eneste skadetypen som økte i statistikken til Finans Norge i fjor var tyveri. 

– Tyveriene av og fra båt økte med nesten ti prosent i 2022. 70 millioner kroner kostet det. Store verdier går tapt for båtfolket, men med noen gode grep kan du gjøre innbruddet mindre lukrativt for tyven hvis de kommer til akkurat deg, sier Gaulen. 

Slik sikrer du tingene dine 

Det meste som stjeles fra båt er utstyr og løse ting. 

– Nettopp derfor bør du ikke la noe ligge framme i båten som er verdt å stjele. Ta med verdisakene når du forlater havna. Alternativt bør du låse tingene inn eller fast, sier Frende-eksperten. 

– Små påhengsmotorer bør du ta med hjem, bensintanken også. Større motorer låser du med spesiallås. Ett tips kan også være å fjerne en motordel, som gjør den umulig å starte. Sørg også for at alle luker og dører er låst, sier Gaulen. 

I noen båter kan du klikke av rattet, det er god tyverisikring mot at de får med seg selve båten. Gaulen anbefaler også å installere sporingsutstyr. 

Så mange båtskader var det i fjor – og så mye kostet det  

Skadetype 2022 Antall skader (prosentendring fra 2021) Kostnad i millioner (prosentendring fra 2021) 
Ansvar 275 (-5,8)  6,1 (38,1) 
Brann 245 (-13,4)  41,6 (27,3)  
Tyveri  1217 (9,9)  70 (25,6) 
Havari  6663 (-14,7)  341,7 (-6,4) 
Andre skader  4182 (-3,9)  140,6 (4)  
Totalt 11 277 (-11,3 prosent)  599,9 (1,2)  
(Kilde: Finans Norge) 

TIPS: Gode råd mot båttyveri 

  • Bruk båthavner som har etablert vakthold 
  • Foreta selv hyppig tilsyn med båten 
  • Ta med deg verdisaker når båten forlates 
  • Kostbart utstyr som ikke kan tas med må oppbevares innelåst i båten 
  • Husk at båten er ekstra tyveriutsatt når den står sjøklar på henger 
  • Sørg for å sikkerhetsmerke skrog, motor og drivverk 
  • Hekkaggregater er tyveriutsatt og bør avmonteres under vinteropplag 
  • Fjern løs bensintank, eller lås denne inn 
  • Fjerning av en viktig motordel eller montering skjult hovedbryter vanskeliggjør båttyveri 
  • Tyverialarm finnes i mange varianter, spør forsikringsselskapet om råd 
  • Ved tyveri, kontakt umiddelbart politi og forsikringsselskap 
  • Sørg for å ta bilder av båten 

(Kilde: Finans Norge)

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart