logo-white

Avinor bytter ut dieselbussene på OSL

Avinor Oslo lufthavn og Onepark har gått sammen om å erstatte dieselbussene som frakter passasjerer til og fra parkeringsplassene, med elektriske busser. Første bussen har nå ankommet.

Elbuss - Oslo lufthavn - Gardermoen - Avinor - 2022
Nye elektriske busser frakter passasjerer mellom parkeringsplassene og terminalen på Oslo lufthavn. (Foto: Katrine Lunke/Apeland)

– Det er et mål at Oslo lufthavn skal være fossilfri innen 2030. Da må alle steiner snus og vi er derfor godt i gang med å elektrifisere kjøretøyene våre, eller få dem over på biodrivstoff, forteller Bent Arne Skatvedt, direktør eiendom og kommersiell på Oslo lufthavn. 

For både Avinor og Onepark er det viktig å erstatte fossilbiler og busser med elektrisk eller biodrivstoff. Med nye elektriske busser til og fra parkeringsplassene spares utslipp tilsvarende 600 store personbiler (SUV). 

– Vi synes det er svært positivt at Avinor som en stor offentlig aktør, stiller høye miljøkrav. Det gjør at vi må utvikle oss, samtidig som det bidrar til å sette høyere miljøstandard for hele bransjen, sier Mona Elisabeth Gladhus, bærekraftsansvarlig og markedssjef i Onepark.

Elbuss - Oslo lufthavn - Gardermoen - Avinor - 2022
Fra venstre: Harry Steen, bussjåfør, Jørn Roald Wille, forretningsutvikler i Avinor, Mona Elisabeth Gladhus, markedssjef i OnePark og Eirik Loftesnes, regionsjef i OnePark. (Foto: Katrine Lunke/Apeland)

– Å gå fra diesel til elektriske busser er en stor milepæl for oss i Onepark. Nå blir det ikke lenger eksos fra våre shuttlebusser på Oslo lufthavn og det reduserer vårt totale CO2-avtrykk. Det tror vi også de reisende vil sette pris på. Vi er stolte av å endelig ha første elektriske buss på plass på Oslo lufthavn, sier Eirik Loftesnes, regionsjef i Onepark. 

Sparer tusenvis av liter diesel

Parkering er viktig for mange passasjerer, ikke alle har mulighet til å reise kollektivt til flyplassen fra der de bor. Samtidig ønsker Avinor å tilrettelegge så godt som mulig for bærekraftig transport.

–  Det innebærer også å kunne lade elbilen, eller som nå å kunne ta elektrisk buss fra parkeringsplassen og inn til terminalen, forteller Jørn Roald Wille, som er forretningsutvikler på Avinor Oslo lufthavn, og tilføyer:

– Det å kunne spare over 300 tonn CO2 årlig ved å gå bort fra diesel og over på elbuss er ett av mange viktige bidrag for å nå målet om å levere en bærekraftig flyplassdrift.

Elbuss - Oslo lufthavn - Gardermoen - Avinor - 2022
Egil Skarpsno og Siv Bente Flønes hadde kjørt elbil fra Alvdal og nå tok de elbussen til terminalen. (Foto: Katrine Lunke/Apeland)

Fakta om nye el-busser på Oslo lufthavn:

  • På Oslo lufthavn er det fire dieselbusser som har fraktet passasjerer mellom parkeringsplasser og terminalen. Disse erstattes nå med elbusser.
  • Hver buss kjører 24/7 året rundt og ved å erstatte dieselbussene sparer man rundt 140 000 liter diesel hvert år, eller over 300 tonn CO2 i utslipp.
  • Buss nummer én har ankommet Oslo lufthavn, nummer to kommer i oktober og alle fire skal etter planen være elektriske innen utgangen av 2022.
  • Oslo lufthavn har som mål å ha fossilfri lufthavndrift innen 2030. Da er elektrifisering av kjøretøy, eller overgang til biodrivstoff, viktig. 

Flere nyheter og artikler om Oslo lufthavn finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(pressebilde: visitmalta.com)

Malta tilbyr dykkerforhold i verdensklasse

(bildekilde: Hotels.com)

Hotels.com gir en oversikt over de beste hotellene for å feire Verdens Latterdag

Pool-dekk - Wonder of the Seas - Cruiseskip - RCI - Royal Caribbean

Royal Caribbean tilbyr opplæring til havs

Illustrasjon av hydrogenferjene som skal bygges (Bilde: The Norwegian Ship Design)

Verdens to største hydrogenskip skal bygges i Norge

Boeing 787 Dreamliner - Norse Atlantic Airways

Norse introduces new route between London Gatwick and Cape Town