logo-white

Amadeus Travel Trends 2023: Metaverse, biometri, fleksible arbeidsmiljøer og reising med mindre bagasje er blant trendene som vil påvirke reisebransjen det kommende året

Å snakke om en teknologirevolusjon innenfor reiselivet er ikke lenger bare en hypotese. I løpet av de kommende månedene og årene vil vi bli vitne til stadig nye endringer i måter å reise på. En strøm av nye verktøy, nye teknologiske løsninger og ny ekspertise vil komme på banen, og konsepter som en forenklet flyplassopplevelse og muligheter for å reise med mindre bagasje har allerede skapt overskrifter.

Metaverse - Reiser - Utvikling - Amadeus
I Metaverse vil reiselystne kunne prøve ut ulike reisekonsepter før de kjøper, og kollegiale ferier kan være på trappene (bildekilde: amadeus)

Med et globalt voksende reisemarked, er forventningene om en friksjonsfri reiseopplevelse høyere enn noen gang, både hos bedrifter og den enkelte reisende, og bransjen utvikler seg i et voldsomt tempo for å tilpasse seg og møte stadig nye krav. Amadeus 2023 Travel Trends løfter frem 5 områder som selskapet anser vil komme til å påvirke reisebransjen i særlig stor grad det kommende året:

  • Meet a new kind of travel agent: Gjennom metaverse og virtuell virkelighet kan reisende utforske et reisemål før de ankommer, eller gjenoppleve minnene i etterkant
  • Smile for your seat: Biometri gir enkle og effektive betalingsløsninger
  • Travel without baggage: Hoteller vil tilby reisende flere fasiliteter og utstyr på plass, så de kan reise med mindre bagasje
  • Working from roam: Flere vil ta med seg hjemmekontoret verden rundt etter hvert som nye retningslinjer for et fleksibelt arbeidsliv blir norm
  • Welcome to bonding business breaks: En ny form for forretningsreiser er under oppseiling – reiser utelukkende fokusert på å skape teamfølelse, styrke kollegiale forhold og fostre kreativitet utenfor kontoret
Metaverse - Reiser - Utvikling - Amadeus
Amadeus, et av verdens ledende reiseteknologi-selskaper, har offentliggjort sin årlige trendrapport, som beskriver en bransje i rask utvikling (bildekilde: amadeus)

De årlige reisetrendene er basert på innsikt og ekspertise fra et bredt utvalg av Amadeus’ reiseteknologi-eksperter. De anser at selv om teknologi er den klart største pådriveren for endring, og at både Web3 og biometri vil spille en stor rolle for bransjen i den kommende tiden, er mellommenneskelige relasjoner minst like viktig. Trendene er alle relatert til personlige og samfunnsmessige problemstillinger, fra ønsket om å reise mer bærekraftig til muligheten for flere mennesker til å ha friheten til å jobbe fra hvor som helst.

Johan Nordqvist, Managing Director, Amadeus Scandinavia, sier:

– Tidligere pleide man å spå teknologiens påvirkning på reiselivet som kun noe rent fysisk, i form av stadig større og raskere former for transport. Men nå er fremtiden her, og bildet har endret seg fullstendig. Folk ønsker å redusere sitt økologiske fotavtrykk, og setter mellommenneskelige relasjoner og det bredere samfunnet først.

– Og i denne spennende, nye settingen er det teknologien som hjelper oss med å nå disse målene. Elementer som metaverse og biometri, i kombinasjon med de nye forventningene fra reisende er med på å endre landskapet fullstendig. Det er utrolig spennende tider for reisebransjen!».

Metaverse - Reiser - Utvikling - Amadeus
Det forventes store endringer i reiselivet i 2023, hvor blant annet nyvinninger innen FinTech og reisealternativer som fordrer mindre bagasje topper agendaen (bildekilde: amadeus)

En ny reisevirkelighet

I årene som kommer, vil metaverse – altså en multidimensjonal, digital alternativ virkelighet – ta konseptet reiser til et nytt nivå og skape helt nye interaksjoner og opplevelser. Reisende vil eksempelvis kunne få en sterk og virkelighetsnær opplevelse av digitale kulturopplevelser, som virtuelle konserter og utstillinger.

Teknologien bak metaverse har også et enormt potensial for inspirasjons- og informasjonsfasen før en reise, og gir blant annet mulighet til å prøve ut ulike konsepter virtuelt. Dette vil trolig bli en særlig populær metode for kostbare opplevelser som luksuriøse cruise og lignende, og vil være med på å øke reiselysten og kjøpsviljen.

Walt Disney Co. planlegger å skape en ny fornøyelsesparkopplevelse, som inkorporerer den virkelige verden med en parallell virtuell verden i 3D, mens Seoul er banebrytende med sin plan om å gå «meta» i løpet av 2023, med sin «Metaverse Seoul»-plattform.

Qatar Airways lanserte nylig QVerse med en meta-menneskelig besetning, som gir besøkende på deres hjemmeside mulighet til å oppleve både deres flykabiner og Hamad International Airport i en virtuell og interaktiv virkelighet. Skal du betale? Smil!

Biometriske betalingsløsninger som eksempelvis ApplePay og GooglePay er nå dagligdags innenfor både varehandel og reiser. Men i årene som kommer, vil reisebransjen trolig ta biometriske betalingsløsninger flere skritt videre. Stadig flere flyplasser bruker allerede biometri for identifisering og legitimering av reisedokumenter, så et naturlig neste steg vil være å bygge videre på disse identitetsjekkene i forbindelse med ulike betalinger som de reisende foretar i løpet av sin reise.

Det vil bli slutt på å rote rundt i håndvesken for å finne lommeboken for å kjøpe tilleggstjenester underveis. Dersom en reisende har benyttet biometri for innsjekk, bagasjeinnlevering og boarding, kan de samme identitetssjekkene benyttes for betaling av tjenester som oppgradering til businessklasse eller servering om bord.

Også andre typiske tilleggsutgifter underveis på reisen, som togbilletter og sen utsjekk på hotell, vil kunne betales med sikre, biometriske løsninger, og dermed bidra til en enkel, effektiv og friksjonsfri opplevelse rundt betalinger og dermed hele reisen som helhet.

Et av prøveprosjektene som er allerede i gang på dette området er den amerikanske butikk-kjeden Hudson, som har implementert Amazon One’s biometriske betalingsløsning i enkelte av sine flyplassbutikker og som gjør at kundene kan betale for varene sine kun med å sveipe håndflaten over en leser ved utgangen.

Tar “traveling light” til et nytt nivå

En kombinasjon av at reisende blir stadig mer opptatt av sitt klimaavtrykk og prisene for innsjekket bagasje gjør at vi reiser med stadig mindre oppakning. Traller med en stabel designerkofferter er ikke lenger et statussymbol – tvert imot.

Hoteller og resorter tilbyr i stadig økende omfang utleie av plasskrevende saker som sportsutstyr og treningstøy, og de forsøker å gjøre det ved hjelp av svært lokale leverandører for å være enda mer attraktive overfor turistene. I tillegg ønsker stadig flere reisende å kjøpe produkter de trenger underveis på den lokale destinasjonen, for å støtte lokalsamfunnene og lokalt næringsliv og dermed gjøre reiseopplevelsen enda mer meningsfull.

Globale selskaper som Hilton er blant dem som tilbyr treningsutstyr og tilbehør for å kunne hjelpe sine gjester å komme nærmere et «koffertløst opphold». Dette er en trend som vi tror vil vokse og utvikle seg bredere.

Hjemmekontor hvor som helst

Stadig flere arbeidstakere vil tillempe seg en livsstil som «digital nomade», og ta med jobben rundt til ulike steder. Som en følge av at retningslinjer som tillater de ansatte å jobbe på distanse hvor som helst fra blir mer og mer utbredt og formalisert, vil vi se en arbeidsstyrke som tilbringer mindre tid på både det vanlige kontoret og hjemmekontoret.

Medarbeidere vil kunne velge å jobbe fra et annet sted i hjemlandet for å kunne tilbringe mer tid med venner og familie, eller kanskje tilbringe en måned for å jobbe utenlands. Fra myndigheters side vil vi se at stadig flere vil legge til rette for denne digitale nomadetilværelsen gjennom visumordninger og ulike insentiver.

Island, Tyskland, Kroatia og Georgia er blant landene som allerede har etablert offisielle ordninger for å tiltrekke seg digitale nomader. Nomadlist er en plattform som knytter sammen et globalt samfunn av fjernarbeidere som bor og reiser rundt i verden, og hjelper dem å finne gunstig prisede steder å jobbe fra.

På Nomadlist sin topp 5-liste over byer som er best egnet for å jobbe digitalt finner vi populære byer som Bangkok og Lisboa, og Amadeus’ data viser en økning på 165% på søk på fly mellom Sydney og Bangkok i september 2022 sammenlignet med 2019, og +74% på strekningen Sao Paulo-Lisboa i samme periode.

Jobbreiser for fellesskapsfølelse

Forretningsreiser er utvilsomt tilbake i manesjen, men også i nye former. I løpet av de siste årene har mange firmaer økt bruken av hjemmekontor og også tillatt arbeidere å jobbe fra hvor de måtte ønske. I kjølvannet av dette har det vokst frem en del utfordringer i forhold til teamfølelse og samarbeid. Som et resultat av dette ser vi en oppgang i interne jobbreiser hvor man samler et team av kolleger kun med et konkret og uttalt mål for øyet – å styrke relasjonene og båndene dem imellom.

Dette er blant annet omtalt i American Express Global Business Travel’s artikkel med tittelen ‘Why Business Travel Is At The Center Of The New Company Culture’.

Når “medarbeideropplevelsen” har blitt viktigere enn noen gang, tror vi at denne type interne reiseprogrammer vil øke i omfang, da de er en bra metode for å motivere ansatte og teams, styrke medarbeidertilfredsheten og lojaliteten til bedriften, og fostre kreativitet.

Flere nyheter og artikler om Amadeus finner du HER

Flere B2B-nyheter finner du HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Dronebilde tatt over  Oslo lufthavn (Foto: UAS Norway, Anders Martinsen)

Nye konserndirektører i Avinor

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest (foto: NAF)

Seks av 10 barnefamilier vil ha elbil

Royal Beach Club Collection vil tilby en kombinasjon av opplevelser for alle, fra slående strender og bassenger til bassengbarer, en rekke spisesteder  som restaurant, bar og salong, samt et gatemarked pluss praktiske opplevelser som tequila smaksprøver og matlagingskurs (Foto: Royal Caribbean)

Lanserer ny destinasjon i Mexico: Royal Beach Club Cozumel

Mormor och barnbarn på tåget (Bildkälla: SJ.se)

SJ släpper sommarens biljetter

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm