logo-white

Glem fotballfruene – Nå handler alt om Supporter-Dronningene

En undersøkelse fra Hotels.com™, offisiell reisepartner til UEFA Champions League, viser at kvinnelige fans i større grad enn menn reiser for å se idrettsarrangementer, avlyser planer med venner og dropper feiring av bryllupsdagen eller romantiske kvelder med kjæresten for å se fotball.

  • 71 % av kvinnene i undersøkelsen planlegger ferien sin rundt et idrettsarrangement (kontra 67 % av menn).
  • 40 % sier de ville ha ofret en kveld ute med venner (kontra 38 % av menn), 18 % ville ha droppet feiringen av bryllupsdagen (kontra 15 % av menn), mens én av fire (24 %) ville ha avlyst en romantisk aften med kjæresten (kontra 19 % av menn).
  • 46 % sier de holder seg unna sosiale medier for å unngå å få med seg resultatet.
  • Nesten én av ti kvinner ville ha reist i over elleve timer for å få med seg en bortekamp, og 60 % drar aldri på kamp uten å ha på seg drakta til favorittlaget.
  • 45 % av kvinnene i undersøkelsen ser fotball sammen med kjæresten (kontra 17 % av menn). I tillegg ser de oftere kamp sammen med nær familie (13 % kontra 9 %).
  • Kvinner vil oppleve kultur når de er på fotballtur. 75 % drar på opera, teater eller museum (kontra 60 % av menn) og oppsøker overraskende nok de lokale pubene oftere enn menn (32 % kontra 30 %). Kvinner er også mer opptatt av å få med seg andre idrettsarrangementer i byen de besøker (21 % kontra 16 %).

En undersøkelse fra Hotels.com, offisiell reisepartner til UEFA Champions League, viser at kvinnelige fans i større grad enn menn reiser for å se idrettsarrangementer, avlyser planer med venner og dropper feiring av bryllupsdagen eller romantiske kvelder med kjæresten for å se fotball.

Hele 16 000 mannlige og kvinnelige fotballsupportere fra hele verden deltok i Destination Football-undersøkelsen, som ble utført av Hotels.com (en del av Expedia Group). Den gir et spennende innblikk i det skiftende landskapet av kvinnelige fotballfans.

Spørreundersøkelsen viste at nesten tre av fire kvinner planlegger ferien sin rundt idrettsarrangementer, marginalt flere enn menn (71 % kontra 67 %).

Kvinnelige fans er også villige til å ofre mer for å se en fotballkamp fra tribuneplass. Nesten en fjerdedel av kvinnene i undersøkelsen (24 %) ville ha droppet en romantisk kveld med kjæresten (kontra 19 % av menn) eller en feiring av bryllupsdagen (18 % kontra 15 % av menn).

I tillegg var 40 prosent villige til å ofre en kveld på byen sammen med venner, for å se fotball.

Spørreundersøkelsen viste også at over 60 prosent av kvinnene aldri drar på bortekamp uten å ha på seg drakta til favorittlaget sitt, og nesten én av ti ville ha reist over elleve timer for å se en kamp.

Mannlige fans ser som regel kamper sammen med kompiser, mens 45 prosent av kvinnelige fans ser fotball med kjæresten (kontra 17 % av menn). I tillegg ser kvinner oftere kamp sammen med mor, far eller søsken (13 % kontra 9 %).

Undersøkelsen viste også at 53 prosent av kvinnene bestiller hotell i nærheten av stadion når de reiser på bortekamp, for å suge til seg atmosfæren.

Selv om kampen er hovedattraksjonen, er kvinnelige supportere i større grad enn menn opptatt av å få med seg lokal kultur og attraksjoner på fotballturer.

Tre fjerdedeler av kvinnene drar på opera, teater eller museum (kontra 60 % av menn), og overraskende nok oppsøker kvinner de lokale pubene oftere enn menn (32 % kontra 30 %).

Kvinner er også mer opptatt av å få med seg andre idrettsarrangementer i byen de besøker (21 % kontra 16 %).

Emma Tagg, Senior Global Brand Communications Manager fra Hotels.com sier:

– Som offisiell reisepartner til UEFA Champions League vet vi at fotballsupportere er noen av verdens mest lidenskapelige reisende. De drar land og strand rundt for å støtte laget sitt. Det er flott å se mangfoldet blant supporterne, og det er spennende at kvinnelige fotballentusiaster leder an når det gjelder å utforske kulturen til byene de besøker, for å få mest mulig ut av turen”.

Hotels.com – offisiell reisepartner til UEFA Champions League — har presentert funnene fra spørreundersøkelsen i forkant av neste runde av UEFA Champions League-kamper. Fotball er enda gøyere når du sitter på stadion! Bestill ditt neste fotballeventyr på Hotels.com.

Les også: Norske supportere velger fotball fremfor sex (juni 2019)

Flere relaterte saker finner du HER, HER, HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Se utover store deler av Norge fra Gaustatoppen på 17. mai! (Foto: Guro Skaara)

Anbefalte turer for fridager og nasjonaldagen

Øyas minste bodega: Agustín Cabrera León lager prisvinnende røde- og hvite viner. Det er hardt arbeid, men veldig gøy! sier han (Foto: Canary Islands Tourism)

Vinruter skal bli Kanariøyenes nye turistattraksjon

(Bildkälla: FREEDOMtravel)

Stort intresse för cityguider – dessa läses mest på FREEDOMtravel

(Foto: Qatar Airways Cargo)

Qatar Airways Cargo hever standarden for dyretransporter

Plakat fra 1970-tallet (foto: hennig-olsen.no)

Hennig-Olsen Is feirer 100 år med kremen av iskrem