logo-white

Havila Kystrutens nye skip har fått navn

Havila Capella, Havila Castor, Havila Polaris og Havila Pollux blir navnene til de fire nye kystruteskipene til Havila. Skipene skal settes i trafikk i januar 2021.

Havila Kystruten skal fra januar 2021 seile kystruten mellom Bergen og Kirkenes. (Foto: Havyard)

Navnene til de fire nye kystruteskipene ble til etter en navnekonkurranse blant Havilaeier Per Sæviks åtte barnebarn. De rammene som ble gitt var at navnet skulle inneholde Havila og navnet på en stjerne. Engasjementet blant barnebarna har vært stort og tirsdag 27. november kunne rederiet presentere navnene:

  • Havila Capella
  • Havila Castor
  • Havila Polaris
  • Havila Pollux

Skrogene til Havila Capella og Havila Castor skal bygges på Tersanverftet i Tyrkia, mens Barrerasverftet i Spania skal levere Havila Polaris og Havila Pollux.

– Skipene vil være de mest miljøvennlige kystruteskipene i trafikk og drevet frem av LNG og batteri, sier adm. direktør i selskapet Arild Myrvoll.

De fire nye skipene vil sette en ny standard for miljøvennlig kystrutefart og vil kunne seile inn i Verdensarvfjorden Geiranger utslippsfritt allerede i 2021, som er fem år før nullutslipps kravene fra Stortinget trer i kraft.

Fakta om skipene:

  • Lengde: 122,7 meter
  • Bredde: 22 meter
  • Antall passasjerer: 640 (468 i lugarer + 172 dagspassasjerer)

Les flere saker om Kystruten Bergen – Kirkenes HER

Les også: Havila Kystruten har valgt I&M som samarbeidspartner (oktober 2018) – Havila og Hurtigruten får kontrakter på kystruten Bergen-Kirkenes (mars 2018)

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Radisson Hotel Group)

Nye Radisson Blu Scandinavia Hotel, København

(Fotokilder: VIVA Cruises/USN)

VIVA presenterer eksklusivt vintercruise langs den pittoreske Seinen

(Fotokilde: Norwegian Air Shuttle)

Norwegian starter “nissefly” fra London og München

(Foto: Jamaica Tourist Board)

Fem mindre kjente opplevelser langs Jamaicas sørkyst

Hele luftfartsindustrien står overfor en spennende og nødvendig transformasjon. Rundt 2035 vil såkalte nullutslippsfly med en kapasitet på rundt 75 seter begynne å komme ut på markedet, drevet av for eksempel elektrisitet og hydrogen (Fotokilde: Air France KLM)

KLM vinner pris for «Årets strategiske investering» innen bærekraft