logo-white

Norwegian tar i bruk ny teknologi – reduserer CO2-utslipp med 16 000 tonn årlig

Norwegian har i et testprosjekt med AVTECH Sweden AB brukt avansert vind- og temperaturinformasjon for å redusere CO2-utslipp. En sluttrapport publisert av Svenska Energimyndigheten, som har delfinansiert prosjektet, viser at drivstofforbruket blir redusert med 22 kilo per flyvning. Dette tilsvarer en årlig CO2-reduksjon på 16 000 tonn — eller en reduksjon på 5 000 tonn drivstoff på Norwegians flyvninger per år. I tillegg bidrar det til reduserte kostnader.

Norwegians Boeing 737-800 på Amsterdam-Schiphol (arkivbilde ©otoerres)

Den nye teknologien består av værtjenesten Aventus Air™, som gir Norwegians piloter nøyaktig vind- og temperaturinformasjon om ruten de skal fly. Data blir overført til flyets systemer, slik at flyruten kan justeres og optimaliseres, noe som reduserer drivstofforbruket ytterligere.

– Vi arbeider aktivt for å redusere utslipp. Ved å ha en av de yngste og mest miljøvennlige flåtene i verden, har vi redusert utslipp med over 30 prosent siden 2008. Vår ambisjon er å fortsette å redusere utslippene per passasjer med drivstoffeffektive fly og med innovativ teknologi for fremtiden. AVTECH-prosjektet viser at drivstofforbruket kan reduseres ytterligere ved hjelp av avansert værdata. Vi ser frem til muligheten for et permanent samarbeid som er bra for både miljøet og Norwegians kostnader, sier Tomas Hesthammer, Norwegians flygesjef.

Om rapporten

Prosjektet er delfinansiert av Svenska Energimyndigheten, som nå har publisert den endelige rapporten om samarbeidet. Data fra til sammen 29 000 flyvninger gjennomført i november og desember 2017 har blitt analysert. Resultatene viser en besparelse på 640 tonn drivstoff på Norwegians flyvninger i løpet av denne perioden. Dette tilsvarer en årlig CO2-reduksjon på 16 000 tonn, eller en årlig reduksjon på 5 000 tonn drivstoff på Norwegians flyvninger.

Norwegian Boeing 737-piloter (Foto: Bo Mathisen)

Norwegian arbeider aktivt med å redusere utslipp

Et redusert drivstofforbruk er avgjørende for å redusere utslipp. I påvente av at biodrivstoff skal bli kommersielt tilgjengelig og produsert i storskala, er nye fly det aller viktigste tiltaket et flyselskap kan bidra med for å redusere utslipp.

I september i år ble Norwegian utnevnt til verdens mest drivstoffeffektive flyselskap på transatlantiske ruter av det internasjonale miljøinstituttet The International Council on Clean Transportation (ICCT). Resultatet fra deres analyser viser at Norwegian har et drivstoffbruk på 44 passasjerkilometer per liter, noe som er 33 prosent mer drivstoffeffektivt enn bransjegjennomsnittet.

Les mer om Norwegians miljøtiltak HER – Flere nyheter om Norwegian finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Hele luftfartsindustrien står overfor en spennende og nødvendig transformasjon. Rundt 2035 vil såkalte nullutslippsfly med en kapasitet på rundt 75 seter begynne å komme ut på markedet, drevet av for eksempel elektrisitet og hydrogen (Fotokilde: Air France KLM)

KLM vinner pris for «Årets strategiske investering» innen bærekraft

(Foto: Jessica Claren)

20 kulinariske nyheter på svenskekysten

(Foto: Saudi Tourism Authority)

Reisetips: AIUla i Saudi-Arabia

Den nye ruteåbning vækker smil hos repræsentanter fra både airBaltic og Billund Lufthavn (Foto: Billund Airport)

airBaltic udvider i Billund Lufthavn med rute til Tallinn

The Fjords DA har motteke fleire prisar for sine tre innovative fartøy i Vision-klassen. To av desse går på Nærøyfjorden, medan det tredje fartøyet opererer i Oslofjorden. Selskapet har i tillegg aktivitet med fleire båtar i Geiranger og Hardanger (Foto: Sverre Hjørnevik)

Norway’s Best Group blir eineeigar i The Fjords