logo-white

Permanent løsning for småflyplass på Østlandet skal utredes

— Regjeringen ønsker å legge til rette for god tilgang til landingsplasser for småflyaktivitet i Østlandsområdet. Derfor har Samferdselsdepartementet nå inngått kontrakt om et utredningsoppdrag med Oslo Economics, som skal vurdere ulike alternativer for en permanent løsning for småflyaktiviteten i Østlandsområdet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (bilde: ©otoerres)

– Til tross for at Norge har flere landingsplasser per innbygger enn mange andre land, opplever mange flyklubber og allmennflyvere den begrensede tilgangen til landingsplasser for norsk småflyaktivitet som utfordrende. For småflyklubbene på Østlandet sin del er den sivile aktiviteten ved Rygge flyplass avviklet mens Kjeller flyplass er planlagt avviklet. Begge disse flyplassene er og har vært viktige for småflyaktiviteten i Østlandsområdet. Derfor søker vi nå å finne et alternativ for denne aktiviteten, sier Solvik-Olsen.

Utredningen følger opp småflystrategien

Utredningen som Oslo Economics skal stå for er en direkte oppfølging av strategien for småflyvirksomheten i Norge, som regjeringen la fram i 2017. Der ble det slått fast at regjeringen vil legge til rette for god tilgang til landingsplasser for småflyaktivitet, og utfordringene i Østlandsområdet er særlig fremhevet.

Utredningen skal vurdere ulike alternative forslag til løsninger knyttet til landingsplasser for småflyaktiviteten. Endelig rapport med forslag til tiltak skal etter planen være ferdig innen utgangen av året.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Radisson Hotel Group)

Nye Radisson Blu Scandinavia Hotel, København

(Fotokilder: VIVA Cruises/USN)

VIVA presenterer eksklusivt vintercruise langs den pittoreske Seinen

(Fotokilde: Norwegian Air Shuttle)

Norwegian starter “nissefly” fra London og München

(Foto: Jamaica Tourist Board)

Fem mindre kjente opplevelser langs Jamaicas sørkyst

Hele luftfartsindustrien står overfor en spennende og nødvendig transformasjon. Rundt 2035 vil såkalte nullutslippsfly med en kapasitet på rundt 75 seter begynne å komme ut på markedet, drevet av for eksempel elektrisitet og hydrogen (Fotokilde: Air France KLM)

KLM vinner pris for «Årets strategiske investering» innen bærekraft