logo-white

Nordic og COWI skal utvikle Islands hovedflyplass

Nordic og COWI har sammen med lokale partnere vunnet rammeavtalen for Isavias utvikling av Islands hovedflyplass, Keflavik International Airport.

Konseptskisse for Keflavik laget i forbindelse med arbeidet med masterplanen. (Illustrasjon: Nordic – Office of Architecture)

Nordic — Office of Architecture og COWI har siden våren 2015 jobbet med utvikling av en masterplan for Keflavik International Airport. Masterplanen danner grunnlaget for utviklingen som skal sikre at flyplassen kan møte de siste årenes ekstreme passasjervekst på en god måte.

Sammen med de islandske arkitektselskapene ArkÞing og Teiknistofan Tröð samt de islandske ingeniørene i EFLA har de nå vunnet en 5-årig rammeavtale. Første avrop blir for prosjekteringsgruppeleder-rollen (PGL) for utvidelsen av den eksisterende terminalen med ca 30.000 m2. Rammeavtalen er todelt, der en del går på terminalbygg og den andre på diverse andre flyplassrelaterte bygg. Kontrakten kan videre utvides til åtte år.

Keflavik flyplass ble opprinnelig bygget av det amerikanske militæret under 2. verdenskrig og har siden spilt en viktig rolle for utviklingen av Island som turistdestinasjon så vel som stop-over på flygninger mellom Europa og USA. Dagens terminalbygg åpnet i 1987 og har siden den tid sett en femdobling i antall reisende. Flyplassen er estimert å passere 10 millioner reisende per år innen 2020 og en rekke utvidelser og forbedringer er planlagt for de kommende årene.

– Nordic har lang erfaring innen flyplassdesign og har samarbeidet med COWI på både Gardermoen og Flesland – nå ser vi frem til å fortsette utviklingen av Keflavik sammen med både de og våre lokale partnere på Island. Isavia er en svært profesjonell og spennende oppdragsgiver som vi gleder oss til å fortsette samarbeidet med i de kommende oppgaver, sier Hallgrímur Þór Sigurðsson, partner i Nordic — Office of Architecture.

– COWI har en betydelig posisjon innenfor lufthavner verden over. Vi følger utviklingen tett og er kontinuerlig i berøring med nyvinnende teknologi som gir oss kunnskap til å skape de mest effektive lufthavnene i verden. Det er meget givende å få bruke ekspertisen vår fra den nordlige halvkule på Island, sier Frode Fjeldstad, Prosjektsjef Flyplass COWI Norge.

Prosjektgruppen ser frem til å bidra til at Isavia kan løse flyplassens utfordringer via vårt arbeid med masterplanen og rammekontrakten.

Gruppen består av:

  • Nordic — Office of Architecture
  • ArkÞing — ARK (IS)
  • Teiknistofan Tröð — ARK (IS)
  • EFLA — ingeniør (IS)
  • COWI

Les flere nyheter relatert til Keflavik HER – Flyplassens nettsider finner du HER

Dfly.no`s Twitterkonto  og Facebooksider finder du HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Hele luftfartsindustrien står overfor en spennende og nødvendig transformasjon. Rundt 2035 vil såkalte nullutslippsfly med en kapasitet på rundt 75 seter begynne å komme ut på markedet, drevet av for eksempel elektrisitet og hydrogen (Fotokilde: Air France KLM)

KLM vinner pris for «Årets strategiske investering» innen bærekraft

(Foto: Jessica Claren)

20 kulinariske nyheter på svenskekysten

(Foto: Saudi Tourism Authority)

Reisetips: AIUla i Saudi-Arabia

Den nye ruteåbning vækker smil hos repræsentanter fra både airBaltic og Billund Lufthavn (Foto: Billund Airport)

airBaltic udvider i Billund Lufthavn med rute til Tallinn

The Fjords DA har motteke fleire prisar for sine tre innovative fartøy i Vision-klassen. To av desse går på Nærøyfjorden, medan det tredje fartøyet opererer i Oslofjorden. Selskapet har i tillegg aktivitet med fleire båtar i Geiranger og Hardanger (Foto: Sverre Hjørnevik)

Norway’s Best Group blir eineeigar i The Fjords