logo-white

Se så urettferdig drivstoffavgiften slår ut!

Drivstoffavgiften bør fjernes og erstattes med et bedre system. Avgiften er den samme uansett hvor du bor, hva du kjører og når du kjører. En som bor i distriktet belastes økonomisk på samme måte som en som kjører i by. Det er åpenbart urettferdig. På landet finnes det ikke kø og luftforurensning, og bilen er eneste transportmiddel. Hvorfor skal man da betale det samme i avgift?

NAF-sjef Stig Skjøstad mener drivstoffavgiften er utdatert og oppfordrer politikerne til å tenke nytt (Foto: NAF)

NAF tar til orde for å fjerne drivstoffavgiften.

– Den blir misbrukt som virkemiddel, mener Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF og minner om høstens drama der nettopp denne avgiften lå an til å felle hele regjeringen.

– Uansett valgresultat kan vi ikke ha fire nye år med krangling over drivstoffavgiften. Nå må vi tenke nytt, sier NAF-sjefen.

Halve Norge er avhengige av bilen

– Politikerne ser blindt på drivstoffavgiften når de leter etter virkemidler for å få folk til å kjøre mindre bil. Det går et klart skille mellom bygd og by her, sier Skjøstad.

– Det vesentlige er om man har et alternativ til bilen.

Det er ikke fornuftig å bygge ut et godt nok kollektivsystem i hver grend her i landet, så mange vil fortsatt være avhengig av bilen.

– Vi venter på at elbilene skal komme også i distriktene, og dette vil sikre en god omstilling, sier Skjøstad.

Det er bakstreversk å krangle om bensinavgift

Dagens drivstoffavgift er ikke egnet for å påvirke bruk av bil hverken i byene eller i distriktet.

– Det er bakstreversk av politikerne å bruke så mye tid på denne avgiften framfor å tenke nytt og ta i bruk de mulighetene som ligger i ny teknologi.

Trenden er fortetting, klima og digitalisering

Tre megatrender dominerer vår tid: Fortetting i byene, klimautfordringen og digitalisering. Med et løsningsorientert blikk er svaret å utarbeide et finmasket system som veiprising, som vil gi en riktig fordeling og mer logisk kobling mellom bilbruk og behov.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Hele luftfartsindustrien står overfor en spennende og nødvendig transformasjon. Rundt 2035 vil såkalte nullutslippsfly med en kapasitet på rundt 75 seter begynne å komme ut på markedet, drevet av for eksempel elektrisitet og hydrogen (Fotokilde: Air France KLM)

KLM vinner pris for «Årets strategiske investering» innen bærekraft

(Foto: Jessica Claren)

20 kulinariske nyheter på svenskekysten

(Foto: Saudi Tourism Authority)

Reisetips: AIUla i Saudi-Arabia

Den nye ruteåbning vækker smil hos repræsentanter fra både airBaltic og Billund Lufthavn (Foto: Billund Airport)

airBaltic udvider i Billund Lufthavn med rute til Tallinn

The Fjords DA har motteke fleire prisar for sine tre innovative fartøy i Vision-klassen. To av desse går på Nærøyfjorden, medan det tredje fartøyet opererer i Oslofjorden. Selskapet har i tillegg aktivitet med fleire båtar i Geiranger og Hardanger (Foto: Sverre Hjørnevik)

Norway’s Best Group blir eineeigar i The Fjords