logo-white

Alitalia på felgen – igjen

Alitalia flakser videre som er skadeskutt kråke med tom pengekasse og vrangvillige fagforeninger. Selskapet trenger opp mot 20 milliarder kroner for å kunne overleve (nok en gang), mens ledelsens spareforslag blokkeres av fagforeningene.

Alitalias nye business klasse som ble
lansert i 2015 (Bildekilde: Alitalia)

Alitalia har nok en gang fløyet inn i økonomisk turbulens — muligens den kraftigste noensinne. Det italienske flyselskapet, hvis økonomi best kan sammenlignes med en bøtte uten bunn, trenger nå mellom 15 og 20 milliarder for å kunne overleve.

Da Alitalias fagforeninger sa nei et forslag om 1000 nye oppsigelser, samt en lønnsnedgang på åtte prosent for de gjenværende 12.500 ansatte, valgte ledelsen å inngå en såkalt «konkursbeskyttelse» tilsvarende USA`s Chapter 11, skriver danske Standby.dk.

Aksjonærene har de siste årene pumpet inn over 10 milliarder i det kronisk økonomisk kriserammede flyselskapet.

Etihad Airways har siden 2014 har vært største aksjonær med 49 prosent av aksjene i Alitalia. Nå sier det arabiske flyselskapet at de har gjort alt som gjøres kan for å redde Alitalia og at en «fundamental omstrukturering» nå er nødvendig.

Etihad Airways sitter med eierposter i en rekke andre flyselskaper som airberlin, Air Serbia (tidligere JAT), Air Seychelles, Etihad Regional (Darwin), Jet Airways og Virgin Australia.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Apollo Sports/Surfakademin)

Apollo Sports inngår samarbeid med Surfakademin

MS Maud, her ved Senja,  skifter i høst navn til MS Midnatsol og det tradisjonsrike navnet blir igjen å se langs kysten fra november i år (Foto: Tommy Simonsen / Hurtigruten)

Tradisjonsrike MS Midnatsol tilbake langs kysten fra november

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten