logo-white

Prosjektet Visit Arctic Europa har som målsetning å oppnå 100 000 nye overnattinger i den nordlige regionen

Reisende ønsker i økende grad å rekke innom en rekke reisemål når de er på tur til Skandinavia. Prosjektet Visit Arctic Europe slår sammen kreftene i tre land for å markedsføre de nordlige regionene i Finland, Sverige og Norge, siden de alle tre deler arktiske grenser.

Kiruna (©otoerres)
Kiruna (©otoerres)

Siden lanseringen høsten 2015 har prosjektet Visit Arctic Europe (VAE) inngått samarbeidsavtaler med flere europeiske turoperatører. Målet med samarbeidet er å oppnå opp til 100 000 nye overnattinger i regionen denne vinteren.

De turoperatørene som er med har for øyeblikket rundt 23 000 flyseter reservert. Det er anslått at hver besøkende oppholder seg 4—5 netter i gjennomsnitt.

Turoperatører mener at i fremtiden vil flere og flere besøkende ønske å slå sammen flere reisemål i reisene sine. Landene som deltar har en rekke faktorer til felles som trekker reisende, men hvert land har også sine egne, unike sterke sider.

– Natur, renhet, nordlyset, midnattssolen og den nordlige livsstilen er noe alle de deltakende land har til felles. I tillegg har det finske Lappland et bredt utvalg turistaktiviteter — ikke minst julenissen. Sverige har overnatting i øverste klasse å by på, så som Tree Hotel og Ice Hotel. Norge har sine fjorder, hvalsafari og røde kongekrabber», Rauno Posio fra Finnish Lapland Tourist Board.

Prosjektet har som mål å utvide den vanlige driftsperioden. I den hensikt har turoperatører forpliktet seg til en treårs samarbeidsavtale om å selge og markedsføre aktivitetspakker, også for lavsesongen og periodene mellom lav- og høysesongene.

Cees van den Bosch fra Voigt Travel sier at samarbeid over landegrensene er avgjørende skal man oppnå en bærekraftig utvikling mot turisme året rundt i nord.

– Det er veldig viktig at reisemålet har et sterkt image. Det å utvikle sesonger og regioner kan ikke gjøres av turoperatører alene, på noe marked. Spesielt for nisjereisemål i et svært konkurransedyktig marked som Nederland.»

Et sterkt fokus må også rettes på tilgjengelighet. Selskaper og turoperatører er spesielt opptatte av hvilke logistiske utfordringer en region byr på. VAE planlegger å foreta en undersøkelser av tilgjengelighetsproblemer, så som etterspørsel etter direkteflyvninger.

– Fra vårt synspunkt er fokus på tilgjengeligheten over landegrenser og fjerning av flaskehalser meget bra»,  medgir Hans Paul Hansen fra Scandic Northcape.
VAE har som målsetning å markedsføre de nordlige regionene i Finland, Sverige og Norge, i samarbeid med nasjonale og regionale reiselivsorganisasjoner. Samarbeidspartnerne er Northern Norway Tourist Board, Swedish Lapland Visitor Board og Finnish Lapland Tourist Board, som også er hovedpartner i prosjektet.

VAE finansieres av EU/Interreg Nord-program, offentlig sektor og av 90 selskaper i tre land. Prosjektet skal vare i to og et halvt år og budsjettet er på 6,4 millioner euro. 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!