logo-white

Ikke bruk kontanter på sommerens bussreiser

Skal du reise med buss i sommer? Da anbefales det at du unngår bruk av kontanter. — Vi i Nettbuss har en konkurranse internt for å få ned kontantbruken på ekspress-linjene våre. Kontanter en risiko for ran, og den risikoen vil vi fjerne, sier YTFs hovedtillitsvalgt i Nettbuss Travel, Kjell Rune Brunsvik.

Brunsvik har selv opplevd å blitt frastjålet veska.

— Det var utrolig ubehagelig. Det var mye penger det var snakk om, i tillegg til at vi ofte har private dokumenter i veska, sier han.

Kontantfrie busser er noe de tillitsvalgte i YTF har jobbet for i mange år.

— Ransrisikoen må fjernes helt. Vi har eksempler på sjåfører som blir ranet for bare 200 kroner, så kontantene må ikke være tilstede i bussen, sier Brunsvik.

Har to kontantfrie linjer

Bussjåførene på ekspressbussene oppfordrer alle til å kjøpe billett i forkant av bussreisen. Per i dag varierer kontantkjøp fra 50 % til 2 %.

— Hvis du bestiller billett på nett får du en mye billigere reise, i tillegg til å være garantert plass, sier bussjåfør Henry Smidsrød, som kjører på en av Nettbuss sine kontantfrie busser.

— Hos meg har du ikke mulighet til å betale med kontanter. Du kan bruke kortet ditt, eller kjøpe billett på forhånd, sier Smidsrød.

Han anbefaler alle sjåførene som kjører på busser med kontanter å minne passasjerene på å bruke kortet i stedet for kontanter.

Konkurranse for færre kontanter

Nettbuss har nå satt i gang en konkurranse for å få ned kontantandelen på ekspressbussene sine.

— Vi trenger hjelp fra passasjerene for å få ned kontantandelen i sommer. Bruk kort eller bestill billett, uansett om du skal reise på sommerferie eller kun i nærområdet, sier Smidsrød.

— Passasjerene mine opplever ikke kontantfrihet som et problem, de fleste har kort de kan benytte. Det er positivt for både passasjerer og sjåfør at det ikke er kontanter på bussen, sier den erfarne bussjåføren.

 Ekspress- og timebussene som deltar i konkurransen om mindre kontanter er:

  • TE1: Notodden – Kongsberg – Drammen – Oslo
  • TE3: Sarpsborg – Moss- Oslo
  • TE6: Hvaler – Fredrikstad – Råde – Oslo
  • TE15: Gjøvik – Skreia – Gardermoen – Oslo
  • NX14: Stavern – Larvik – Sandefjord – Oslo
  • NX123: ELVERUMekspressen: Elverum – Gardermoen næringspark – Oslo
  • NX146: Ulsteinvik – Ørsta – Volda – Stryn – Gardermoen – Oslo
  • NX146: Måløy – Nordfjordeid – Stryn – Otta – Gardermoen – Oslo
  • NX170: Sogn og Fjordane ekspressen: Førde – Sogndal – Gol -Drammen/Hønefoss/Gardermoen – Oslo
  • NX190: Sørlandsekspressen: Oslo – Drammen – Grenland – Sørlandet
  • Flybussen Trondheim
  • F11: Fredrikstad – Råde – Rygge – Moss – Oslo Lufthavn (OSL)
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Fotokilde: Norwegian Air Shuttle)

Norwegian starter “nissefly” fra London og München

(Foto: Jamaica Tourist Board)

Fem mindre kjente opplevelser langs Jamaicas sørkyst

Hele luftfartsindustrien står overfor en spennende og nødvendig transformasjon. Rundt 2035 vil såkalte nullutslippsfly med en kapasitet på rundt 75 seter begynne å komme ut på markedet, drevet av for eksempel elektrisitet og hydrogen (Fotokilde: Air France KLM)

KLM vinner pris for «Årets strategiske investering» innen bærekraft

(Foto: Jessica Claren)

20 kulinariske nyheter på svenskekysten

(Foto: Saudi Tourism Authority)

Reisetips: AIUla i Saudi-Arabia