logo-white

Kleven og Hurtigruten feiret milliardkontrakt: – Disse skipene vil vekke oppsikt !

Statsminister Erna Solberg var tilstede da Hurtigruten og Kleven Verft markerte den historiske kontrakten om bygging av inntil fire nye skip. – Vi skal bygge de råeste ekspedisjonsskipene verden har sett. Dette samarbeidet er norsk innovasjonskraft på sitt beste, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.

Kleven Verft - Hurtigruten
Statsminister Erna Solberg, konsernsjef i Hurtigruten Daniel Skjeldam og administrerende direktør Ståle Rasmussen ved Kleven Verft. (Foto: Olav Thokle)

Statsminister Erna Solberg besøkte torsdag skipsbyggerkonsernet Kleven i Ulsteinvik da milliardkontrakten mellom Hurtigruten og Kleven ble markert. Kontrakten, som nå er signert etter omfattende sluttforhandlinger, er en milepæl for Hurtigruten, norsk reiselivs- og skipsindustri.

Denne investeringen, som har en verdi på flere milliarder kroner og er den største i Hurtigrutens historie, handler om mer enn nye skip. For Hurtigruten handler dette om hvilket enormt potensial som ligger i reiseliv, en av de internasjonale industriene med størst vekst. Samtidig vil skipene vise at Norge er en av verdens fremste verftsnasjoner, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.

Les også: Hurtigruten bygger nye «Explorerskip»

Verdiskapning i skipsleia

Avtalen omfatter bygging av to nye hurtigruteskip tilpasset ekspedisjonsseilinger, og inkluderer en opsjon på bygging av ytterligere to skip. Kontrakten er også en av de største som er inngått ved Kleven Verft og gleden var stor da avtalen ble feiret i dag.

Vi tilhører en del av norsk industri som er inne i en krevende periode med store omstillinger. Oppdraget sikrer verdiskapning og arbeidsplasser i flere år fremover. Nå gleder vi oss bare til å komme i gang, sier Ståle Rasmussen som er administrerende direktør ved Kleven.

I byggeperioden vil 150 til 200 verftsansatte være involvert til enhver tid, i tillegg til to til tre ganger så mange ansatte på underleverandørsiden.

Det betyr mye for oss at de nye skipene skal bygges i den samme leia som vi seiler i hver eneste dag. Med denne kontrakten er vi i kjernen av Hurtigrutens samfunnsrolle: Å skape grunnlag for vekst og verdiskapning langs kysten, sier Daniel Skjeldam.

Hurtigruten nye explorerskip
MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen (Illustrasjon © Rolls-Royce)

Verdensklasse

Tolv internasjonale verft ble vurdert før valget falt på Kleven i Ulsteinvik på Sunnmøre.

Det er tilfredsstillende å kunne konstatere at norsk verftsindustri er i verdensklasse. Gjennom denne prosessen har vi fått bekreftet at det er en fantastisk innovasjonstakt i norsk maritim næring. Og aller størst er den her hos Kleven. Det lover godt for fremtiden, sier Skjeldam.

De nye ekspedisjonsskipene Kleven skal bygge for Hurtigruten er svært avanserte skip, som blant annet vil ta i bruk ny miljøvennlig teknologi.

Skipene som snart tar form i verkstedhallene hos Kleven vil vekke oppsikt. De vil bidra til økt interesse både for norsk verftsindustri og Hurtigruten som ledende innen ekspedisjonsturisme. Dette er et bevis på hvor sterk innovasjonsviljen i verftsindustrien, maritim sektor og den voksende reiselivsindustrien faktisk er, avslutter Hurtigrutens konsernsjef.

Om skipene:

  • Spesialdesignete ekspedisjonsskip for polare farvann
  • Skipene er designet av Rolls-Royce
  • Skipene spesialtilpasses opplevelsesbaserte ekspedisjonsreiser og kan seile også langs norskekysten
  • Antall passasjerer: 530
  • Isforsterket skrog
  • Antall lugarer: 265
  • Dimensjoner (ytre): Lengde 140 m, bredde 23,6 m, høyde 29 m
  • Dyptgående: 5,3 m
  • Levering: Første skip juli 2018, andre skip juli 2019

Les flere nyheter om Hurtigruten HER og HER

Hurtigruten - Rolls Royce -- Nye skip - Kleven verft
Hurtigruten har bestil fire nyskapende skip hos Kleven i Ulsteinvik (Illustrasjon © Rolls-Royce)
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Jamaica Tourist Board)

Fem mindre kjente opplevelser langs Jamaicas sørkyst

Hele luftfartsindustrien står overfor en spennende og nødvendig transformasjon. Rundt 2035 vil såkalte nullutslippsfly med en kapasitet på rundt 75 seter begynne å komme ut på markedet, drevet av for eksempel elektrisitet og hydrogen (Fotokilde: Air France KLM)

KLM vinner pris for «Årets strategiske investering» innen bærekraft

(Foto: Jessica Claren)

20 kulinariske nyheter på svenskekysten

(Foto: Saudi Tourism Authority)

Reisetips: AIUla i Saudi-Arabia

Den nye ruteåbning vækker smil hos repræsentanter fra både airBaltic og Billund Lufthavn (Foto: Billund Airport)

airBaltic udvider i Billund Lufthavn med rute til Tallinn