logo-white

DAT gjør ikke comeback på Florø – i denne omgang

Flyseteavgiften, nedgangen i oljemarkedet og manglende oppbakning fra det lokale næringslivet. Det skal være årsakene til at DAT – Danish Air Transport ikke gjør comeback på Florø lufthavn i denne omgang. Selskapet utelukker ikke at de kan komme tilbake ved en senere anledning.

Jesper Rungholm (©otoerres)

– Vi ser markant nedgang i trafikken, og vi ynskjer ikkje å konkurrere om trafikk som er på veg ned. Og dessverre er det få av dei store selskapa i Florø som vil kome med konkret økonomisk oppbakking av ruta, sier DAT-sjef Jesper Rungholm ifølge NRK Sogn og Fjordane.

Rungholm sier at DAT ønsker å fly på Florø igjen , men akkurat nå er betingelsene for dårlige med flyseteavgift og fallende trafikktall i kjølvannet av nedgangen i oljevirksomheten. Han utelukker ikke at selskapet kan komme tilbake ved en senere anledning.

Nyheten om DAT`s avgjørelse om å droppe Florø i denne omgang ble mottatt med skuffelse i det lokale pådriverselskapet Fram Flora AS.

– Vi har jobba med denne saka i mange månader, og hadde håpt på meir konkurranse for å betre både rutetilbod og prisar. Så ja, vi er skuffa. Vi har hatt kontakt med mange potensielle flyselskap, og DAT var den som viste mest interesse. Så skal det seiast at i løpet av prosessen har også Widerøe kome meir på bana, slik at dei er meir lydhøre for dei lokale verksemdene sine behov. Vi vil fortsette å jobbe saman med dei og alle andre for å ha eit så godt flytilbod som mogleg, sier Lone Bareksten som er daglig leder i Fram Flora ifølge avisen Firda.

DAT drev anbudsrutene til og fra Florø lufthavn i ni år – fra 2003 til 2012. For fire år siden tapte selskapet anbudskonkurransen mot Widerøe, som leverte inn et såkalt “null-anbud”.

Fra 1. april 2016 er rutene til og fra Florø kommersialiserte – DVS de mottar ikke statstøtte i motsetning til de andre flyplassene i Sogn og Fjordane fylke.

Tidligere saker:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Hele luftfartsindustrien står overfor en spennende og nødvendig transformasjon. Rundt 2035 vil såkalte nullutslippsfly med en kapasitet på rundt 75 seter begynne å komme ut på markedet, drevet av for eksempel elektrisitet og hydrogen (Fotokilde: Air France KLM)

KLM vinner pris for «Årets strategiske investering» innen bærekraft

(Foto: Jessica Claren)

20 kulinariske nyheter på svenskekysten

(Foto: Saudi Tourism Authority)

Reisetips: AIUla i Saudi-Arabia

Den nye ruteåbning vækker smil hos repræsentanter fra både airBaltic og Billund Lufthavn (Foto: Billund Airport)

airBaltic udvider i Billund Lufthavn med rute til Tallinn

The Fjords DA har motteke fleire prisar for sine tre innovative fartøy i Vision-klassen. To av desse går på Nærøyfjorden, medan det tredje fartøyet opererer i Oslofjorden. Selskapet har i tillegg aktivitet med fleire båtar i Geiranger og Hardanger (Foto: Sverre Hjørnevik)

Norway’s Best Group blir eineeigar i The Fjords