logo-white

Konkurransetilsynet: – Flyseteavgiften bør utsettes”

Konkurransetilsynet mener flypassasjeravgiften kan føre til ulike konkurransevilkår. Den bør derfor ikke innføres før dette er utredet nærmere, skriver tilsynet i sitt høringsvar til Skattedirektoratet.  — Konkurransetilsynet mener den foreslåtte avgiften kan være skadelig for konkurransen i det norske luftfartsmarkedet. Disse virkningene bør utredes nærmere før avgiften eventuelt innføres, sier avdelingsdirektør Gjermund Nese.
Gjermund Nese (Foto: Reidun Duesund)
Gjermund Nese (Foto: Reidun Duesund)

Flypassasjeravgift – også kalt flyseteavgiften, er en særavgift på flyreiser som er vedtatt av Stortinget og planlagt innført fra 1. april 2016. Avgiften skal ilegges alle avganger fra norske lufthavner med en sats på 80 kroner per passasjer.

Konkurransetilsynet skriver i sin høringsuttalelse, som ble oversendt Skattedirektoratet tirsdag den 16. februar, at flypassasjeravgiften vil kunne skape ulike konkurransevilkår for flyselskapene. Det gjelder særlig for transfertrafikken. Passasjerer som på en reise flyr med to selskaper som har en samarbeidsavtale, vil kun betale passasjeravgift én gang. Passasjerer som på samme strekning flyr med to selskaper uten en slik avtale vil måtte betale avgiften to ganger.

Konkurransetilsynet savner også en nærmere vurdering av om den nye avgiften vil kunne ramme flyselskapene ulikt, avhengig av om selskapet har sin hovedvirksomhet i lavprissegmentet eller i fullservicesegmentet. Prisøkningen per billett vil, dersom den overføres fullt ut i prisen til passasjerene, prosentvis være størst for lavprisbilletter. For flyselskap som opererer innen lavprissegmentet vil dette kunne gi en relativt større nedgang i passasjerer enn for flyselskap som opererer innen fullservicesegmentet.

— I ytterste konsekvens vil innføringen av flypassasjeravgiften kunne føre til færre aktører i det norske luftfartsmarkedet og redusert konkurranse, sier Nese, i en pressemelding.

Sunn konkurranse er viktig både for forbrukerne og for å sikre en effektiv bruk av samfunnets ressurser. En forutsetning for å realisere fordelene ved konkurranse er at selskaper konkurrerer på like vilkår.

 Les  Konkurransetilsynets høringsuttalelse HER(ekstern lenke)
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Fotokilde: AVIAREPS)

AVIAREPS feirer 30-årsjubileum

(Fotokilde: Norwegian Air Shuttle)

Norwegian tilbyr 19 millioner sommerseter

(Foto: Royal Caribbean)

Lukseriøse Royal Beach Club på Bahamas tar form

Besøkstallene eksploderer: Nordiske turister elsker Japan

Fra 6. mai er det ikke lenger tillatt å kjøre elbil i kollektivfeltene i Oslo og Akershus. Forbudet gjelder hele døgnet uavhengig av om det er passasjerer i bilen eller ikke. (Bilde/Illustrasjon: Statens vegvesen)

Oslo og Akershus: Fra 6. mai er det forbudt å kjøre elbil i kollektivfeltet