logo-white

KLM flyr med biodrivstoff fra Oslo

Våren 2016 vil KLM Royal Dutch Airlines starte en ny serie flyvninger fra Oslo til Amsterdam med biodrivstoff.

Biodrivstoffet er en del av et ITAKA*-prosjekt, som leverer bærekraftig drivstoff til verdens første biodrivstoff-forsyning via det sentrale tankanlegget på Oslo Lufthavn. Forsyningen av biodrivstoff er finansiert av EU-kommisjonen og levert av SkyNRG.

Embraer E175+ i KLM Cityhopper farger (klm.nl)
Embraer E175+ i KLM Cityhopper farger (klm.nl)

Biodrivstoff er nå tilgjengelig via Oslo Lufthavns  sentrale tankanlegg (hydrant-system) fremfor de mer vanlige tankbilene, og vil bruke den eksisterende infrastrukturen til flyplassen. Dette er et resultat av et samarbeid mellom Air BP og Avinor.

— Flyene som vil drives av biodrivstoff er del av KLMs initiativ om å redusere sine CO2-utslipp. Som ITAKAs første kunde, er jeg veldig glad for å kunne bekrefte at KLM har planer om fortsette samarbeidet ved å benytte seg av biodrivstoff som er gjort tilgjengelig i Oslo, sier Inka Pieter, Director CSR & Environmental Strategy, KLM.

Hun fortsetter:

— Etter tidligere samarbeid med ITAKA i forbindelse med en serie av biodrivstoff-flyvninger fra Amsterdam til Bonaire i 2014, vil KLM bruke biodrivstoff til å starte en ny serie av flyvninger fra Oslo til Amsterdam. Flyvningene vil betjenes av KLM Cityhopper’s Embraer 190s.

I tillegg til å bruke biodrivstoff fra det sentrale tankanlegget, vil noe av biodrivstoffet bli levert via tankbiler til KLM. I samarbeid med Embraer vil effektiviteten av biodrivstoffet bli vurdert i forhold til kerosene. KLM har tidligere utført lignende tester i samarbeid med Boeing og Airbus.

KLMs mål er å redusere CO2-utslipp med 20 prosent innen 2020 (sammenlignet med 2011-nivå) gjennom fornyelse av sin flåte, bruk av bærekraftig biodrivstoff og økt effektivitet på flyvninger.

Biodrivstoff-flyvningene har også blitt gjort mulig gjennom partnere av “Corporate BioFuel”-programmet som fra denne uken også inkluderer ABN AMRO. Selskapene som deltar i KLM Corporate Biofuel Programme betaler en avgift som dekker prisforskjellen mellom bærekraftig biodrivstoff og tradisjonelt drivstoff. Denne investeringen benyttes av KLM til å kjøpe biodrivstoff som kombineres med drivstoffet som pumpes inn i KLMs fly på Amsterdam flyplass Schiphol og andre steder, som Oslo. Som et resultat vil de deltakende selskapene redusere CO2-utslipp og bidra til å utvikle markedet for biodrivstoff ytterligere.

* ITAKA: Initiative Towards SustAinable Kerosene for Aviation. ITAKA er et konsortium av ledende romfarts- og drivstoffselskaper som ble etablert for å produsere bærekraftig biodrivstoff til bruk i luftfart. ITAKA er et samarbeidsprosjekt finansiert av EU-kommisjonen. Prosjektet har som mål å produsere bærekraftig, fornybar flydrivstoff og om å teste dens bruk i eksisterende logistikksystemer og under ordinære flyvninger i Europa.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Fotokilde: AVIAREPS)

AVIAREPS feirer 30-årsjubileum

(Fotokilde: Norwegian Air Shuttle)

Norwegian tilbyr 19 millioner sommerseter

(Foto: Royal Caribbean)

Lukseriøse Royal Beach Club på Bahamas tar form

Besøkstallene eksploderer: Nordiske turister elsker Japan

Fra 6. mai er det ikke lenger tillatt å kjøre elbil i kollektivfeltene i Oslo og Akershus. Forbudet gjelder hele døgnet uavhengig av om det er passasjerer i bilen eller ikke. (Bilde/Illustrasjon: Statens vegvesen)

Oslo og Akershus: Fra 6. mai er det forbudt å kjøre elbil i kollektivfeltet