logo-white

Snart mulig å kjøre elbil også på langturer – Enova fyller Sør-Norge med hurtigladere

Enova skal gjøre det mulig å kjøre elbil også på langturer. Nå utlyser de bygging av hurtigladere mellom de største byene i Sør-Norge.

— Vi prioriterer i første rekke veier som har mye trafikk og et potensial for mange elbiler, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova.

(screenshot: enova.no)
(screenshot: enova.no)

Fra Stavanger til Trondheim med elbil

Enova har valgt følgende strekninger for den første utlysingen:

  • E18 Oslo—Grenland—Kristiansand
  • E39 Kristiansand—Stavanger
  • E16 Sandvika—Bergen
  • RV7 Hønefoss—Gol og RV52 Gol—Borlaug
  • E6 Oslo—Trondheim
  • RV3 Kolomoen—Ulsberg

Totalt utgjør dette et veinett på over 200 mil. Flere av strekningene har hurtigladere i dag, men ikke mange nok for en trygg og forutsigbar ferdsel med elbil mellom byene.

Tett mellom stasjonene

— Vi stiller krav om minimum to lademuligheter per femte mil. Dette sikrer et grunnleggende ladetilbud som gjør at du kan bruke elbilen også på langturer. Da trenger du ikke lenger en annen bil enn elbilen, sier Kvam.

Alle skal kunne lade ved stasjonene, som vil være kompatible med alle typer elbiler. Elbilister skal også kunne benytte ladestasjonene uten å ha abonnement.

Konkurranse mellom utbyggerne

Enova vil la tilbyderne konkurrere om utbyggingen av hele strekninger.

— Slik bruker vi de offentlige midlene best mulig, samtidig som vi sikrer en rask og helhetlig utbygging. Samtidig tillater konkurranseformen oss å gi høyere støtte der hvor det er nødvendig. Vi er beredt til å bruke det som skal til for å få disse stasjonene på plass, sier Kvam.

Utbygging og flere utlysinger i resten av landet neste år

Enova ønsker å gi tilsagn innen nyttår. Byggingen av hurtigladere langs strekningene bør skje neste år. Alle aktuelle transportkorridorer, også Nord-Norge, vil være utlyst i løpet av 2016. Dette vil til sammen utgjøre strekninger på rundt 750 mil.

— Fremover sikter vi mot utlysninger om lag hver tredje måned. Dette gjør at ladeoperatørene får avklart om de får tilsagn på en utlysning før de leverer tilbud på neste. Samtidig gir det oss muligheten til å trekke lærdom og tilpasse konkurransene slik at de fungerer best mulig, sier Kvam.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Øyas minste bodega: Agustín Cabrera León lager prisvinnende røde- og hvite viner. Det er hardt arbeid, men veldig gøy! sier han (Foto: Canary Islands Tourism)

Vinruter skal bli Kanariøyenes nye turistattraksjon

(Bildkälla: FREEDOMtravel)

Stort intresse för cityguider – dessa läses mest på FREEDOMtravel

(Foto: Qatar Airways Cargo)

Qatar Airways Cargo hever standarden for dyretransporter

Plakat fra 1970-tallet (foto: hennig-olsen.no)

Hennig-Olsen Is feirer 100 år med kremen av iskrem

(Fotokilde: AVIAREPS)

AVIAREPS feirer 30-årsjubileum