logo-white

Trist sorti: MS Kong Olav skal trolig hugges opp

Det tidligere Hurtigruteskipet MS Kong Olav skal trolig hugges opp  et sted i sydøst-Asia. Det står å lese på Facebooksiden “Saving Kong Olav”.  Skipet har ligget for opplag i Burma siden 1997 og ble nylig flyttet over til en elv i Thailand.

(screenshot: facebook)

MS Kong Olav ble levert til DSD – Det Stavangerske Dampkibsselskap, i 1964 og overtok etter rederiets skip  MS Sanct Svithun som hadde grunnstøtt og forlist to år tidligere.

Skipet seilte i Hurtigruten frem til det i 1997 ble tatt ut av trafikk og solgt til rederiet Andaman Marine i Bangkok. Planen var å bruke den tidligere “hurtigruten” som hotellskip i Burma – nær grensen til Thailand.

Slik gikk det ikke. MS Kong Olav ble i over 18 år liggende å forfalle ved Similan Island i Burma. Nå er den tidligere hurtigruten flyttet over til Lam Siang som er en sideelv til Kra Isthmus i Thailand.

For noen år siden startet en norsk kaptein – bosatt i Thailand, en aksjon for å redde det tidligere Hurtigruteskipet . Planen var å kjøpe båten, sette den istand og hente den tilbake til Norge. Flere prosjekter ble lansert og det skal også ha vært  forhandlinger om kjøp av skipet.

Les mer om MS Kong Olav HER

Facebooksiden “Saving Kong Olav” finner du HER

(screenshot: mskongolav.net)
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Fotokilde: AVIAREPS)

AVIAREPS feirer 30-årsjubileum

(Fotokilde: Norwegian Air Shuttle)

Norwegian tilbyr 19 millioner sommerseter

(Foto: Royal Caribbean)

Lukseriøse Royal Beach Club på Bahamas tar form

Besøkstallene eksploderer: Nordiske turister elsker Japan

Fra 6. mai er det ikke lenger tillatt å kjøre elbil i kollektivfeltene i Oslo og Akershus. Forbudet gjelder hele døgnet uavhengig av om det er passasjerer i bilen eller ikke. (Bilde/Illustrasjon: Statens vegvesen)

Oslo og Akershus: Fra 6. mai er det forbudt å kjøre elbil i kollektivfeltet