logo-white

Mobilboten kan økes til 10.200 kroner !

Bøtesatsene skal opp, om regjeringen får det som de vil. – Dette er andre gang på kort tid bøtesatsene skal økes. Spørsmålet er om stadig høyere bøter virker etter hensikten, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

NAF er kritisk til om enda en ny økning i trafikkbøtene vil virke inn på antallet lovbrudd eller øke trafikksikkerheten Foto: Benjamin A. Ward / NAF)

Bøtesatsene for brudd på veitrafikkloven ble i februar 2023 økt med 30 prosent. Nå vil regjeringen øke satsene igjen, for å holde tritt med prisveksten. NAF mener økningen kommer for tidlig.  

– Det var mye skepsis til den forrige økningen, og om det ville virke etter hensikten. Vi etterlyser en grundig gjennomgang om de økte bøtene faktisk har hatt en effekt på trafikksikkerheten og om det har blitt færre lovbrudd etter økningen, sier Ingunn Handagard.  

Skulle få ned ulykkene 

Hun viser til at da regjeringen skrudde opp bøtesatsene i februar i år, ble det begrunnet med trafikksikkerhet. Da forsvarte regjeringen økningen med det høye antallet trafikkdrepte i 2022.  

– Nå har vi enda et år med et høyt antall omkomne i trafikken. Hvis høyere bøter ikke virker inn på antall lovbrudd eller ulykker, fremstår økningene mer som begrunnet i et behov for å få inn penger til statskassen enn et trafikksikkerhetstiltak, Handagard.  

Over 10 000 i bot for mobilbruk 

Med økningene som er foreslått vil boten for å bruke mobiltelefon under kjøring settes på 10 200 kroner. Det samme vil brudd på vikeplikten eller å kjøre på rødt lys.  

– Settes bøtene for høyt, kan det gå imot folks rettferdighetsfølelse, sier Handagard.

– Vi er i en dyrtid og bøtene er allerede på et høyt nivå. Da kan det bli oppfattet som umusikalsk med enda en økning så raskt, sier Handagard. 

Bør settes etter inntekt 

Etter økningen i februar i år ba derfor NAF Stortinget se på om et system med inntektsavhengige bøter kan være aktuelt for Norge, slik de har i Finland.  

– Det er et viktig prinsipp at en straff er rimelig og står i forhold til den overtredelsen som er begått. Det bør også gjelde trafikkbøter. I tillegg mener vi altså boten bør stå i forhold til folks betalingsevne, spesielt dersom nivået settes så høyt som regjeringen her legger opp til, sier Handagard.  

Bakgrunn:  

Regjeringen vil øke bøtesatsene (forenklet forelegg) med 4,9 prosent, i tråd med forventet prisvekst. Endringen har akkurat vært på høring. Satsene ble sist oppjustert 1. februar 2023. Da var økningen på 30 prosent. Også i 2022 økte satsene. 

Etter økningen vil satsene bli slik:  

  • Bruk av mobiltelefon, øker til 10 200 kroner   
  • Brudd på vikeplikten samme, 10 200 kroner  
  • Kjøre på rødt lys, samme 10 200 kroner  
  • Brudd på forbudsskilt, 8 200 kroner  
  • Kjøre i 61 km/t i 50-sone: 5 650 kroner  
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

The Star Bar er Gibraltars eldste pub  (foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 16. mai 2024

– Vi ser vekstmuligheter i nye markeder, gjennom et bredere dynamisk tilbud, og dermed når vi flere målgrupper. De to første kvartalene av året var svært vellykkede operasjonelt sett, sier administrerende direktør, Sebastian Ebel i TUI Group (Foto: TUI)

Rekordomsetning for TUI Group

Avinor oppfordrer alle som skal fly en drone om å sette seg inn i regelverket (Ill. foto: ©otoerres)

Reglene for droneflyging på 17. mai

(Fotokilde: ©GeneveTourisme/Related.dk)

Gylden utgave av Genèves transportkort

Nå blir det mer attraktivt å velge elbil som leasingbil og det blir lettere å finne en elektrisk leiebil, sier Christina Bu i 
 (foto: Elbilforeningen)

Endelig fjernes elbil-hinderet i leasing