logo-white

Bergen har høyeste elbil-andel i Europa

37 prosent av alle personbiler i Bergen er helt elektriske. Oslo kommer på andreplass av de norske byene med 34 prosent. – Norge leder an i Europa på elbil, og byene går foran, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

– Lave bompenger og god tilgang til kommunal lading er tiltak som kan støtte overgangen til elbil, sier Ingunn Handagard i NAF (Foto: NAF)

Landsgjennomsnittet for andelen elbiler i bilparken er på 21 prosent. Tallene er hentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) for januar i år. Til sammenlikning utgjorde elbiler 3,97% av bilparken i Sverige, 3,72% i Danmark, og 3,44 prosent i Nederland i 2022. Det viser tall fra EU-kommisjonen.

– Det er ingen byer der det grønne bil-skiftet har kommet så langt som i Bergen. Så langt vi vet har Bergen den høyeste elbil-tettheten i Europa. Byen er på vei til å nå sine mål for utskiftning av bilparken, sier Handagard.

Elbil-andelen i Norges seks største byer:

  • Bergen: 37 prosent
  • Oslo: 34 prosent
  • Trondheim 28 prosent
  • Kristiansand: 28 prosent
  • Stavanger: 26 prosent
  • Tromsø: 15 prosent

Elbiler utgjør nå 37 prosent av bilparken i Bergen (Foto: NAF)

Lave bompenger viktig elbilfordel

Det finnes imidlertid én kommune i Norge som slår Bergen – og det er Askøy. Her er 41 prosent av alle personbiler helt elektriske.

– Bompengefritaket har nok gjort at en del kommuner har usedvanlig høy elbiltetthet, sier Handagard. – Vi ser det samme i andre kommuner som ligger utenfor store bomringer, som Lørenskog, Bærum, Lier og Malvik. Alle disse kommunene har en elbilandel på over 30 prosent, sier hun.

Les også: Over 600.000 elbiler på norske veier (mars 2023)

Ikke behov for flere restriksjoner

Hele én av tre oppgir lave bompenger som en viktig grunn til å velge elbil i NAFs Elbilbarometer fra januar i år. Å ikke øke bompengene for elbilistene er altså et viktig grep byene kan ta for å bidra til fortsatt utskiftning av bilparken.

– Vi mener tiltak som lavere bompenger og å bygge ut kommunal lading bør prioriteres, foran det å stramme inn overfor andre kjøretøygrupper. Med en så sterk vekst i elbilandelen som byer som Oslo og Bergen har, faller behovet for nullutslippssoner bort, sier Handagard.

Flere relaterte nyheter og artikler finner du HER og HER

Kilde: OFV (2023), og EU-kommisjonens Alternative Fuels Observatory

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Jessica Claren)

20 kulinariske nyheter på svenskekysten

(Foto: Saudi Tourism Authority)

Reisetips: AIUla i Saudi-Arabia

Den nye ruteåbning vækker smil hos repræsentanter fra både airBaltic og Billund Lufthavn (Foto: Billund Airport)

airBaltic udvider i Billund Lufthavn med rute til Tallinn

The Fjords DA har motteke fleire prisar for sine tre innovative fartøy i Vision-klassen. To av desse går på Nærøyfjorden, medan det tredje fartøyet opererer i Oslofjorden. Selskapet har i tillegg aktivitet med fleire båtar i Geiranger og Hardanger (Foto: Sverre Hjørnevik)

Norway’s Best Group blir eineeigar i The Fjords

(Foto: VisitTampaBay/ Rob Harris)

Gratis i Tampa Bay