logo-white

Arctic Race of Norway gjør Nord-Norge mer attraktivt blant unge

Så mange som 68 prosent i aldersgruppen 18 til 29 år mener at sykkelrittet Arctic Race of Norway gjør Nord-Norge mer attraktivt å besøke eller bo i, viser en ny undersøkelse. Det er gledelig lesning for daglig leder for sykkelrittet, Knut-Eirik Dybdal.

Knut-Eirik Dybdal - Daglig leder - Artic Race of Norway
Daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway gleder seg over å se at spesielt unge folk mener at sykkelrittet bidrar til å gjøre Nord-Norge enda mer attraktivt (Foto: ARN)

Samhørighet og stolthet

– De unge er fremtida, og vi vet at det er sterk konkurranse om både kloke hoder og flinke hender. Det er derfor flott å se at spesielt unge folk mener at vi bidrar til å gjøre Nord-Norge enda mer attraktivt, sier Knut-Eirik Dybdal.

En ringvirkningsanalyse som er utarbeidet for 2022-utgaven av sykkelrittet, viser at arrangementet skapte ringvirkninger for nesten 140 millioner kroner i Nordland og Trøndelag. Dybdal legger likevel vekt på effektene som ikke kan måles i kroner og øre.

For undersøkelsen viser også at sykkelrittet har betydning for samhørighet og tilhørighet, og bidrar til å skape stolthet i lokalsamfunnene. Han er glad for at så mange utnytter kraften i sykkelrittet til å skape verdier for sine lokalsamfunn, og å gjøre Nord-Norge mer attraktivt.

– Vi har fra starten av hatt et mål om være mer enn et sykkelritt. Vi ønsker å være et verktøy for positiv utvikling i nord, og for markedsføring av Norge i utlandet. Vi hadde aldri vært der vi er i dag om ikke kommuner, næringsliv, frivillige organisasjoner og folk, hadde samarbeidet om å skape noe sammen Da er det ekstra gledelig å se at samarbeidet gir resultater, sier Dybdal.

Artic Race of Norway - Trøndelag - 2022
Under Arctic Race of Norway kommer folk sammen. Det bidrar til samhørighet, tilhørighet, og mer attraktive regioner (Foto: Sigurd Salberg Pedersen/ARN)

Effekt på 800 millioner siden 2013

Arctic Race of Norway har fått utarbeidet ringvirkningsanalyser annet hvert år for å kunne dokumentere resultatene av arbeidet som legges ned av de mange som er involvert. Siden første utgave i 2013 har analysene vist direkte og indirekte økonomiske effekter på rundt 800 millioner kroner. I tillegg har Nielsen Sport, som beregner reklameverdien av TV-bilder, anslått en samlet markedsføringsverdi av TV-bildene ut i verden på rundt to milliarder kroner.

– I fjor satte vi ny rekord, med direktesending av sykkelrittet i 189 land. Dermed fikk TV-seere over hele verden direkte tilgang på TV-bilder av vakker natur og herlig folkeliv. Det gjorde også at vi satte ny rekord for markedsføringsverdi. Nielsen Sport anslo verdien av TV-bildene i 2022 til 330 millioner kroner. Forhåpentligvis bidrar det til at enda flere finner veien til oss i nord, slik at vi også får ringvirkninger på lengre sikt, sier Dybdal.

Tall fra ringvirkningsanalysen for 2022:

  • Totale ringvirkninger, hele landet: ca 140 millioner kroner
  • Arrangørens direkte kjøp av varer og tjenester i Nordland og Trøndelag: Ca 23 millioner kroner
  • Publikums direkte forbruk i Nordland og Trøndelag: Ca 70 millioner kroner
  • Indirekte effekter* i Nordland og Trøndelag: Ca 40 millioner kroner.
  • Beregnet markedsføringsverdi av internasjonale TV-sendinger: 330 millioner kroner
  • Antall tilskuere på de fire etappene: Ca 150 000

*Virkninger av at for eksempel hoteller og restauranter etterspør flere varer og tjenester fra sine leverandører som følge av økt aktivitet i forbindelse med arrangementet.

Ringvirkningsanalysen er utført av Sponsor Insight.

De fire etappene i 2023

I 2023 er det ti år siden første utgave av Arctic Race of Norway. Da skal arrangementet tilbake til Finnmark. Dette er de fire etappene i jubileumsåret:

  • Torsdag 17 august: 1. etappe, Kautokeino-Alta (171 km)
  • Fredag 18 august: 2. etappe, Alta-Hammerfest (153 km)
  • Lørdag 19 august: 3. etappe, Hammerfest-Havøysund (167km)
  • Søndag 20 august: 4. etappe, Kvalsund-Nordkapp (171km)

Les også: Arctic Race of Norway 2023 – Fra Kautokeino til Nordkapp

Les flere nyheter og artikler om Artic Race of Norway HER – Nettsidene til Artic Race of Norway finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Fotokilde: Emirates Airline)

Emirates investerer i grønnere luftfart med midler fra eget bærekraftsfond

Kim Kallåk-Ertsås blir ny hotelldirektør ved Clarion Collection Hotel Atlantic i Sandefjord fra 1. juni (Fototkilder: Clarion/Strawberry)

Lokal hotelier hentes til Clarion Collection Hotel Atlantic i Sandefjord

(fotokilde: africa tours / pexels)

Book en drømmeferie til Namibia: En eksotisk rejsedestination, du sent vil glemme

(Fotokilde: Air France KLM)

Air France og KLM: Lojalitetsprogrammet Flying Blue, lanserer en unik statusmatch i Norge

– Lefkas er en av Hellas mest uberørte øyer. Til tross for at øya er lett tilgjengelig med bilferje fra fastlandet, er det ennå ikke så mange turister som har oppdaget denne perlen, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen (Foto: TUI)

To nye greske perler tilgjengelige med TUI