logo-white

Norwegian fraktet 1.9 millioner i september

Norwegian fraktet 1,9 millioner passasjerer og hadde en fyllingsgrad på over 85 prosent i september måned.

Boeing 737- Norwegian - Ved gate - Flyplass
Norwegian hadde 1.9 millioner passasjerer i september, mot 977.719 samme måned året før (Fotokilde: Norwegian Air Shuttle)

– September ble nok en travel måned med mange reisende i, til og fra Norden. På vei inn i høstferiesesongen opplever vi særlig sterk etterspørsel til populære reisemål i Europa, både til strender og storbyer. Det viser at nordiske passasjerer fortsatt har høy reiselyst. Vi er også fornøyd over å se at markedet for forretningsreisende har tatt seg opp etter sommersesongen. På våre mest populære forretningsruter i Norge er antall reisende nå tilbake på 2019-nivå, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

Norwegian hadde totalt 1.873.850 passasjerer i september, mot 977.719 samme måned ifjor. Fyllingsgraden var på 85,2 prosent. Kapasiteten (ASK) var 2.618 millioner setekilometer, mens faktisk passasjertrafikk (RPK) var 2.230 millioner setekilometer. I september hadde Norwegian i gjennomsnitt 67 fly i drift, og 98,9 prosent av oppsatte flyvninger ble gjennomført. Punktligheten, som er et mål på antall avganger som skjer innen 15 minutter etter ordinær tid, var i september 80,1 prosent. Likevel landet 95 prosent av alle flyvninger til oppsatt tid eller inntil én time senere.

– Vi forventer lavere etterspørsel i vintersesongen vi nå går inn i. Norwegian er godt forberedt på å håndtere den roligere perioden, både gjennom nøye ruteplanlegging, fleksible leasingavtaler på fly gjennom power-by-the-hour-avtaler (PBH) og gode avtaler med våre fagforeninger. Vi lanserte nylig vårt trafikkprogram for sommersesongen 2023, der vi kommer med et forbedret tilbud på populære reisemål i Europa. Dette betyr også at vi for øyeblikket rekrutterer 700 nye kolleger fordelt på alle våre baser, sier Karlsen.

Samarbeidsavtalen mellom Norwegian og Widerøe ble ferdigstilt i september, og reisende vil nå få større fleksibilitet og et bredere utvalg på innenriksruter i Norge. I tillegg åpner Norwegians nylig lanserte sommerruteprogram for flere avganger til de mest populære rutene og gir kundene et økt antall reisemuligheter.

Les også: Norwegian og Widerøe i tettere samarbeid (juli 2022)

Flere nyheter og artikler om Norwegian finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Fotokilde: Emirates Airline)

Emirates investerer i grønnere luftfart med midler fra eget bærekraftsfond

Kim Kallåk-Ertsås blir ny hotelldirektør ved Clarion Collection Hotel Atlantic i Sandefjord fra 1. juni (Fototkilder: Clarion/Strawberry)

Lokal hotelier hentes til Clarion Collection Hotel Atlantic i Sandefjord

(fotokilde: africa tours / pexels)

Book en drømmeferie til Namibia: En eksotisk rejsedestination, du sent vil glemme

(Fotokilde: Air France KLM)

Air France og KLM: Lojalitetsprogrammet Flying Blue, lanserer en unik statusmatch i Norge

– Lefkas er en av Hellas mest uberørte øyer. Til tross for at øya er lett tilgjengelig med bilferje fra fastlandet, er det ennå ikke så mange turister som har oppdaget denne perlen, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen (Foto: TUI)

To nye greske perler tilgjengelige med TUI