logo-white

Clarion Collection Hotel Havnekontoret blir lærebokeksempel i forretningsstrategi

Clarion Collection Hotel Havnekontoret blir trukket frem som en suksessoppskrift i strategi og ledelse i boken Strategi skrevet av Professorene Øystein D. Fjeldstad og Randi Lunnan .

Clarion Collection Hotel Havnekontoret ligger på Bryggen i Bergen (Choice.no)
Clarion Collection Hotel Havnekontoret ligger på Bryggen i Bergen (Choice.no)

Forfatterne bak boken, Øystein D. Fjeldstad og Randi Lunnan, jobber til daglig som professorer ved Institutt for strategi og statistikk ved Handelshøyskolen BI. Boken er skrevet for studenter som ønsker å lære hvordan bedrifter må jobbe for å nå sine grunnleggende, langsiktige mål. I denne forbindelse mener professorene at Clarion Collection Hotel Havnekontoret er et eksempel på en særdeles veldrevet og vellykket hotellbedrift.

– Vi er godt fornøyde med at vårt hotell blir trukket frem som en bedrift morgendagens ledere vil dra nytte av å lese om. Dette motiverer til et fortsatt fokus på kvalitet, service og målet om aldri å være
gjennomsnittlig, sier hotelldirektør ved Clarion Collection Hotel Havnekontoret, Hilde Berentsen.

Samarbeider med lokale aktører

Clarion Collection Hotel Havnekontoret har tatt flere strategiske valg for å styrke sin posisjon i forhold til konkurrentene.

– Som del av et større konsern kan vi dra nytte av sentraliserte innkjøpsforhandlinger som gir store kostnadsmessige fortrinn. Samtidig har samarbeid med lokale aktører lettet driften av Clarion Collection Hotel Havnekontoret. Kombinasjonen av dette har gjort at vi kan bruke våre ressurser
på hotellet og gjestene, sier Hilde Berentsen.

Fokuserer på trivsel blant ansatte

Solide økonomiske resultater og meget fornøyde kunder er suksessfaktorer boken viser til. I følge forfatterne har dette blant annet å gjøre med hotellets beliggenhet, måltidene og selve bygningen. Det er imidlertid den individuelle og vennlige service ved Clarion Collection Hotel Havnekontoret som utmerker seg sterkest. Hotelldirektøren tror fokus på trivsel blant medarbeidere har vært en medvirkende faktor til kundetilfredshet.

– For oss har det vært en bevisst strategi at våre medarbeidere skal leve et godt liv. Trivsel skaper førnøyde ansatte, som igjen skaper fornøyde gjester, sier Hilde Berentsen.

Clarion Collection Hotel Havnekontoret ligger på Bryggen i Bergen og tilhører Clarion Collection-kjeden i Nordic Choice Hotels.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Fotokilde: AVIAREPS)

AVIAREPS feirer 30-årsjubileum

(Fotokilde: Norwegian Air Shuttle)

Norwegian tilbyr 19 millioner sommerseter

(Foto: Royal Caribbean)

Lukseriøse Royal Beach Club på Bahamas tar form

Besøkstallene eksploderer: Nordiske turister elsker Japan

Fra 6. mai er det ikke lenger tillatt å kjøre elbil i kollektivfeltene i Oslo og Akershus. Forbudet gjelder hele døgnet uavhengig av om det er passasjerer i bilen eller ikke. (Bilde/Illustrasjon: Statens vegvesen)

Oslo og Akershus: Fra 6. mai er det forbudt å kjøre elbil i kollektivfeltet